Home

Achtergrond 1265 x bekeken 42 reacties

Afdekken maiswagen nu verplicht

Politie Twente gedoogt het niet-afdekken van lading niet langer. Tijdens de oogstperiode wordt er intensiever gecontroleerd.

Wie straks met een volle maiswagen, waarvan de lading niet is afgedekt, over de openbare weg raast kan een boete krijgen van 240 euro. Het afdekken van lading die er af 'kan' vallen is al langer verplicht, maar de politie trad niet verbaliserend op tegen landbouwverkeer. Dit jaar is geen sprake meer van gedogen, zeker niet in Twente.

In andere politieregio’s, zoals Drenthe, Zeeland, Brabant en Limburg, wordt ook extra aandacht geschonken aan het landbouwverkeer tijdens de oogst. Zij pakken overigens niet het bonnenboek als de lading niet is afgedekt. Alleen als blijkt dat er lading afvalt en gevaar oplevert voor overige weggebruikers, volgt een bekeuring.

Volgens loonwerkersorganisatie Cumela is nooit te voorkomen dat kleine hoeveelheden mais op de wegen terechtkomen en vindt verplicht afdekken te ver gaan. Bovendien stelt Cumela dat een afdeksysteem op bestaande maiswagens onrendabel is. De kosten voor zo’n systeem kunnen oplopen tot 5.000 euro per wagen.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Jeroen

    Afvallende lading heeft in dit item misschien niet de dekkende term.
    Maar als er degelijk een gevaarlijk situatie ontstaat waarom niet? Is 5000,- veel voor een mensenleven? Helemaal verkomen is altijd moeilijk, dus daar zou men gewoon objectief naar moeten kijken.

  • no-profile-image

    jaco

    het is weer zo ver de Politie moet weer de loonwerkers en boeren pesten
    dat is het enge wat ze kunnen
    laat ze liever boeven vangen dat kunnen ze niet daar zijn ze bang voor maar niet voor een boer die verdient genoeg zeker was dat maar zo als jp balkelende te hart rijd met zij dikke auto word het wel door de vingers gezien of de staat betaalt voor hem maar waar haalt de loonwerker het geld vandaan ??
    ik snap niet hoe ze dat verplicht willen krijgen leuk als een loonwerker 4á 8 wagens hebt en zon bedeking kost rond de 5000á9000 euro waar moet de loonwerker dat weg halen uit zijn holle kies .?

  • no-profile-image

    aardbolbewerker

    Tja, het zou je maar gebeuren dat je een maiskorrel op je kop krijgt die van de kar van die boer afwaaide, ben je mooi klaar mee als stadse zijnde !! Of dat er nou ieder jaar een paar trekker chaffeurs van de kar af donderen als ze met afdekken bezig zijn, dat maakt natuurlijk niet uit!

  • no-profile-image

    Kritische Lezer

    Heb je mij horen zeggen dat het een zielige groep is dan?

  • no-profile-image

    Loonwerker

    Het is wel te accepteren deze regel. Vooral gericht aan onze agrarier ergens op deze aardbol; als de loonwerker maar niet met een kleine procentuele verhoging van de hakseltarieven komt.

  • no-profile-image

    Kritische Lezer

    Dat komt-ie dus wel, Loonwerker. Het zal toch doorberekend worden. Zo krijgen wij als boer niet alleen de geldverslindende regelgeving voor boeren voor onze kiezen, maar daar bovenop ook nog eens de doorberekeningen van de regelgeving van de sectoren boven ons. Wij zijn als boeren de enigen die niets kunnen doorberekenen.

  • no-profile-image

    Harm

    De maiswagens worden steeds groter, Maar ze worden evengoed tot over de rand gevuld. Waarom niet iets onder de rand blijven, dan kan er ook niets afvallen. Hadden de loonwerkers hier enkele jaren geleden werk van gemaakt dan was dit nu niet nodig geweest. Datzelfde geld ook voor aanhangers met lading. Door jaren onzorgvuldig te laden zijn diegene die het wel netjes deden, nu de klos omdat het verplicht wordt om de lading af te dekken. Men gaat in dit land altijd tot het randje, het liefst eroverheen. Geen wonder dat de overheid telkens de regels moet aanpassen.
    Het is ook gevaarlijk, wanneer een volle wagen met mais of gras langs je heen komt denderen. Een hobbel in de weg en je hebt een kuub mais/gras op de voorruit liggen.

  • no-profile-image

    Elrieke

    Waarom deze ophef over iets dat best wel begrijpelijk is.Hier(in Portugal)moet alle lading die boven de rand uikomt worden afgedekt,ook maiswagens.En dit is zeker niet iets van de laatste jaren.

  • no-profile-image

    melkveehoudertje

    Als ze eerst beginnen met de bomen die langs de weg staan allemaal te verwijderen, dan word de verkeersveiligheid enorm verbeterd!! Deze bomen laten hun eikels allemaal zomaar op de weg vallen en ook de bladeren vallen allemaal op de weg, en dan maar niet te spreken over de stammen die zeer dicht bij de weg staan en zo het uitzicht beletten en hoeveel mensen ontvallen ons ieder jaar omdat ze tegen een boom gereden zijn!! Maar nee, die bomen moeten blijven staan en een mensenleven stelt dan niks voor!! Maiswagens afschermen, dat is pas onzin! Maar dat er verbaliserend opgetreden word tegen de bieten en aardappelen die eraf vallen vind ik wel prima, maar mais..? Maar de hardwerkende mensen op kosten jagen, das pas leuk hé ambtenaartjes!! Stelletje idioten!!

  • no-profile-image

    melkveehoudertje

    Tijs, wat doen luchtremmen beter dan hydrolische remmen in ons vlakke Nederland?? Lange spatborden op trekkers zijn ook bij verschillende werkzaamheden gevaarlijker i.p.v. veiliger. Maar wat heeft dit met afvallende mais te maken?

  • no-profile-image

    brabant

    oké heren ik heb een beter plan, nadat jullie zijn uitgecrost met de trekkers en de grote aanhangers vegen jullie allemaal collectief de straten schoon. Of je kunt de maiswagen iets minder volladen of een dekzeiltje erover spannen

  • no-profile-image

    groeten uit

    verbod op eiken boomen planten langs de weg zouw veel zinvoller zijn en binnen 10 jaar de bestaalde allemaal roeien

  • no-profile-image

    Guus

    hee patrijs jij wil dus zeggen dat we als we van het land afkomen we eerst de banden moeten afspuiten?

  • no-profile-image

    Achterhoeker

    't Word met de dag gekker..,,, volgende id is dat je de trekker + wagen of wat er ook aan zit, moet afstoffen afspuiten en oppoetsen voor je van het land af gaat?!...

  • no-profile-image

    Koen

    En daar komen ze nu mee precies midden in de maistijd zodat geen enkele loonwerker er nog wat aan kan doen.
    Ze denken tegenwoordig ook nergens meer aan!

  • no-profile-image

    gelijke monniken

    Heb laatst een bekeuring gehad van 95 euro voor het niet afdekken van jawel 10 trottoirtegels en deze vallen echt niet van een aanhager af

  • no-profile-image

    Agrarier

    Koen,

    Hou toch op, die regel is niet van gister, lees het artikel voordat je reageerd als een kip zonder kop.
    Het werd gedoogd! Dat is een heel groot verschil.

  • no-profile-image

    Mario

    Dan heb je geluk gehad, monnik. Normaal kost zoiets 240 euro.

  • no-profile-image

    D

    Ach, de politie heeft het bonnenquotum nog niet vol en probeert zo de gestelde doelen te halen. Wat is afvallende lading?? Een enkel strospiertje die je verliest is al voldoende voor een dikke boete.

  • no-profile-image

    Jeroen

    Rien,

    Het is wettelijk verplicht punt!(lees artikel misschien voor reactie?)
    Vul de wagen iets minder? Als afdek systeem te duur is, maar je kan niet 1 sector niet beboeten en een andere wel.

  • no-profile-image

    en toen was

    kunnen ze de zout stoeiers dan ook beboeten in de winterdag die vepesten ons drinkwater over 20 jaar is er geen zoetwater meer in Nederland voor consumptie dit is niet DUURZAAM

  • no-profile-image

    willem

    Zolang de gemeente Hellendoorn niet zijn vrachtwagens met zand afdekt, waarom moeten de loonwerkers in die gemeente dat dan wel. Gelijke monniken, gelijke kappen.
    Gedeeltelijk Hellendoorn ligt ook nog in Twente.

  • no-profile-image

    hendrik

    laat ze de mensen die de loonwerkers controleren en beboeten, een bezem in de hand doen kunnen zij zich ook een keer nuttig maken.

  • no-profile-image

    boer

    ach als afdek kappen te duur zijn gaan we toch vragen of we op kosten loonwerker de auto mogen laten wassen denk ik dat de kappen zo terug zijn verdient legio oplossingen tis al jaren door de vingers gezien

  • no-profile-image

    boerke

    He patrijs, volgens mij kom je van een andere planeet met je onzinverhalen. Ik heb nog nooit gehoord van een boer of loonwerker die een ongeluk veroorzaakten en doorreden. Wel van die wegpiraten in hun achterlijke terreinwagens. Die zouden verboden moeten worden op de weg.

  • no-profile-image

    Agrarier

    Wat reageren de meesten gepikeerd met wijzen naar anderen.
    Waren de vrachtwagenbranche niet voorlopers? Wij hebben nog menig voordeel op hun: Rode diesel, het niet zo strenge controleren van afdekken.
    Dus diegene die graag met vingertje wijzen, hou daar toch mee op. accepteer eens wat.

  • no-profile-image

    Landmand

    Iedereen die zo moeilijk doet is waarschijnlijk niet echt bekend met de materie? A het is al jaren verplicht, maar het werd gedoogd, dus nu gewoon niet zeuren.
    B Boerderij.nl ga afgelopen jaar ook de menige aandacht eraan, zie topic mechanisatie.

  • no-profile-image

    TIJS

    Sorry vrienden, in Duitsland en het voormalige Oost Duitsland waren en zijn luchtremmen op trekkers en aanhangwagens sedert mensen heugenis verplicht, alsmede lange spatborden ( zie de ZETORS ). Ook het hebben van kentekens voor langzaam verkeer. Wij liepen en lopen een keertje achter in Nederland.

  • no-profile-image

    Koeienboer

    Een kleinere vracht, een hoger schot, het zijn natuurlijk schijnoplossingen. Wanneer je in de drukke tijd nog weer extra handelingen moet verrichten zoals afdekken etc. maken we het er niet gemakkelijker op. Wie betaalt die bepaalt is een oude spreuk, recht toe recht aan. Maar hier niet. Dus wie betaalt er dan hier, het is weer de emotie die de dienst uitmaakt. Een wagen zal nooit voller kunnen zijn dan vol. En welke hinder en/of schade wordt er dan veroorzaakt ? Zal er eens wat door de lucht vliegen, wat dan nog ? Alle blad wordt toch ook niet van de weg geveegd en als je dan per ongeluk toevallig achter zo een wagen rijdt hou dan wat afstand. Het zit ook hier weer in de "Tolerantie" dus in de "Marges van het leven". Laat die chauffeurs ook hun werk doen veelal als iedereen al of nog op één oor ligt. Niet ...... maar werken, en maak er wat van.

  • no-profile-image

    Marco

    @kritische lezer: Deze regeling is al jaren van toepassing, alleen werd er door onwetendheid (of onnozelheid??) van de politie niet of amper op gecontroleerd. De loonwerkers hebben dit geld, tot wel 5000 !!!!!! euro, per wagen dus jaren lang in de zak kunnen houden. En dus ook al die jaren kunnen nadenken hoe ze het WEL hadden moeten doen. Loonwerkers willen graag een professionele uitstraling van hun beroepsgroep. Nu worden ze gelijkgesteld met het beroepsgoederenvervoer (wat ze met dit werk ook doen) en dan zijn ze op eens de zielige groep? Laat me niet lachen.
    @ sommige anderen: Een loonwerker hoeft (MAG!!!!) niet eens boven op de wagen komen om er een kleed over te trekken zonder hoogwerker er bij. De technieken zijn tegenwoordig zo ver gevorderd dat dit gewoon vanuit de cabine mogelijk is. Kwestie van druk op de knop en de kleden/kleppen gaan vanzelf dicht.

  • no-profile-image

    heinz

    Help Geert Help Geert

    Suur die ambtenaren even weg die werkend nederland het nog moeilijker maken

  • no-profile-image

    Boer

    Voor de eerste keer is zelfs Cumela tegen, normaal zijn die in voor alles wat veel geld kost om boerenmechanisatie tegen te gaan. Denk maar aan de GPS, bemonstering, kentekenplicht, enz. Of kunnen nu ineens de loonwerkers alles niet zo makkelijk meer doorrekenen en betaald krijgen door hun boertjes? Zoals altijd, berouw komt na de zonde.

  • no-profile-image

    motorrijder

    Anders altijd gevaarlijk tussen andere auto's door scheuren, nu zeuren dat het levensgevaarlijk op de weg is, omdat er een paar stukjes mais van de kiepers af vallen. Die stadjes zijn verwende nesten, maar de loonwerkers die werken teminste dag en nacht om de oogst van een boer er af te krijgen.

  • no-profile-image

    gerard vanhommerig

    ik neem aan dat de wegbeheerder ook dagelijks de bladeren van hun bomen opruimen zo niet dan zijn ze zo ....... als de neten

  • no-profile-image

    mts

    het is onzin boeren hebben al weinig tijd alles moet altijd snel. En dan gaat die kap weer kapot. het is gewoon grote onzin!!!!!

  • no-profile-image

    Jan

    Groot gelijk. Het beroepsgoederenvervoer is al jaren verplicht om de KANS op afvallende lading uit te sluiten. Waarom de landbouw niet? Gelijk bekeuren als het niet afgedekt is en het behoorlijk boven de rand uitkomt. Het is al lang genoeg bekend dat dit verplicht is, dus niet gaan zeuren dat er nu op eens op toe gezien wordt. Als je ziet hoe vaak er niet een maiswagen afgetopt wordt onder een viaduct of kijk maar eens hoeveel aardappels of bieten er op de rand van de kippers liggen. Rij maar eens op een regenachtige dag achter een maiswagen aan. Je hebt gelijk je ruiten dicht zitten. En ja, ik ben zelf ook boer en ook werkzaam geweest bij een loonwerker.

  • no-profile-image

    Thom

    De politie is compleet de weg kwijt nu moet willem ook wel kleppen maken op zijn dikke 14 tonners

  • no-profile-image

    gekke henkie

    die azijnzeikers hebben hun bonnenquotum nog niet vol en doen dat weer over de rug van de landbouwers.

  • no-profile-image

    rien

    Wat ik me afvraag
    Is het nou wettelijk verplicht of maakt de politie in twente zijn eigen regels
    een staat in een staat
    Helemaal eens met dit regime trouwens
    Dus tijdens de herftsvakantie zien we weer 16 plussers met kolosale gevaarte's over de wegen denderen

  • no-profile-image

    Harde Boer

    Er was eens een politiekorps uit twente, die niet hield van de lente.
    Die hield van het najaar omdat het al een paar jaar, mais regend van de kiepers zodoende worden ze nu piepers met hun bonnenboek drukken ze de loonwerkers in de hoek.
    Niet zeuren je moet betalen en wij beuren
    vind het tuit, daarom stik en krijg de hik met een plons mais op je voorruit.

    Groeten Een dikke vette overrijpe maiskolf

  • no-profile-image

    patrijs

    Natuurlijk afdekken die karren,je zal er maar achterrijden als motorrijder.
    En wat denk je van die klei op de weg ?
    Hoeveel ongelukken gebeuren hierdoor?
    Het is toch logisch dat je je eigen rommel opruimt en de gemeenschap hiermee niet belast.
    Een beetje fatsoen is wel op zijn plaats voor een beroepsgroep die gebruik maakt van goedkope diesel,geen wegen belasting betaald,en niet te achterhalen is bij een ongeluk omdat ze geen kentekenplaten hoeven te voeren.

  • no-profile-image

    kboossuinod

    3PuYWG lmaqxbdgdfjl, [url=http://kslkjkftwwlb.com/]kslkjkftwwlb[/url], [link=http://mvqmpegzypgl.com/]mvqmpegzypgl[/link], http://utbbxogsvzdp.com/

Laad alle reacties (38)

Of registreer je om te kunnen reageren.