Home

Achtergrond 147 x bekeken

"Aanbod zachtfruit te versnipperd"

Contractverkoop levert voor zachtfruit een betere uitbetaalprijs dan de klok.

Dat stelt Gerard van Loon, productmanager zachtfruit van The Greenery. Hij noemt het verontrustend dat het aanbod zachtfruit in Nederland in toenemende mate versnippert.

Telers kiezen vaker voor directe relaties met handel, organiseren de eigen verkoop of gaan naar Belgische veilingen, terwijl de marktvraag behoefte heeft aan contractverkoop van grote volumes.

De klok is in veel gevallen niet het beste instrument in die afzet, stelt Van Loon. ”Want wanneer we kijken naar de gemiddelde uitbetaalprijs over het gehele seizoen, blijkt contractverkoop het beste resultaat voor de telers te realiseren. Ondanks de incidentele pieken die de klokverkoop optekent.”

Een woordvoerder van The Greenery zegt dat het niet zo is dat telers weglopen bij The Greenery. Wel waren vooral in het begin van het seizoen geluiden te horen over de hogere klokprijzen in België, maar die vergelijking gaat mank, stelt hij. ”Dat is een vertekend beeld. In België heb je te maken met andere kosten.”

Volgens Van Loon is bundeling noodzakelijk. ”De markt vraagt om constante, vooraf gekende volumes in uiteenlopende verpakkingen. Dat is de vraag van het supermarktkanaal dat verantwoordelijk is voor meer dan 60 procent van de zachtfruitverkoop”, schrijft hij in een column in het blad Fruitteelt. Van Loon pleit voor een marktsituatie waarin enkele afzetorganisaties elk voldoende volume hebben om supermarktorganisaties te bedienen.

Hoe de verdeling klok en contract dit jaar bij Coforta (The Greenery) verloopt, is ongewis.

Of registreer je om te kunnen reageren.