Home

Achtergrond 175 x bekeken 4 reacties

Verlies aandeel markt en groentezaak

De afzet in Nederland van met name fruit verschuift versneld naar supermarkten.

Ambulante handelaren en groentespecialisten verliezen versneld terrein op supermarkten, blijkt uit cijfers van GFK.

Supermarkten boeken dit jaar een redelijke aandeelgroei. Het aandeel van fruitverkoop via weekmarkten zakte in het tweede kwartaal van 10,1 in 2009 naar 8,1 procent. In 2008 was het aandeel van markten nog 10,6 procent. Groentewinkels leverden ruim 1,2 procentpunt marktaandeel in en komen dit jaar uit op een aandeel van 4,5 procent. Supermarkten voerden het aandeel sinds 2008 op van 78 naar 81 procent.

Oorzaak van de daling van de verkoop bij weekmarkten lijkt deels de relatief warme junimaand. Consumenten hebben bij hoge temperaturen minder trek in marktbezoek. De koepel voor speciaalzaken ADN denkt dat de daling van het aandeel komt door het sluiten van winkels. Die trend is al jaren aan de gang. Wel melden ondernemers een goede zomer, stelt koepel ADN.

Ook bij de afzet van verse groente is het aandeel van supermarkten behoorlijk gegroeid. Ten opzichte van 2008 groeide het aandeel ruim 2 procentpunt naar 87,4 procent. Dat betekent dat bijna negen op de tien aangekochte verse groente in supermarkten plaatsvindt. Groentewinkels gaven in die twee jaar één procentpunt marktaandeel prijs en komen uit op 3,3 procent. De markt heeft een aandeel in de verkoop verse groente van 4,8 procent. Hier liep het aandeel 0,8 procentpunt terug, blijkt uit de cijfers van GFK.

ADN wil de structurele daling tot stand brengen door meer aandacht te besteden aan bedrijfsopvolging. "We richten ons hierbij op nieuwe ondernemers. Dat kan bijvoorbeeld personeel in de winkel zijn", zegt directeur Mark Heemskerk. Ondanks het krimpend aantal groentewinkels openen nog steeds nieuwe winkels. Voorzitter Dick Meulblok van ADN opende juist recent twee nieuwe groentewinkels, laat hij weten.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    boertje van buten

    Jammer het verlies van aandeel van groentewinkel en markt. ook voor boer en tuinder. Supermarkten domineren markt en dat komt neer op lage prijs boer en tuinder.
    Eigenlijk moeten wij zelf het goede voorbeeld geven en de supers mijden!!

  • no-profile-image

    Han

    Boertje en Teun. in Amerika hebben in het kleinschalige oosten van het land producenten (boeren en tuinders) samen met de consumenten de handen in één geslagen. Resultaat de Community Supported Agriculture, hierbij hebben consumenten geinvesteerd in de kleinschalige voedsel keten. De boeren zorgen zelf voor afzet via gezamelijke verkooppunten om zo een volledig pakket te leveren. Zou hier dus via de groenteboer op de hoek kunnen zijn, met uitschakelen van Veiling, Groothandel en wat dies meer zij, samen de marge delen en al de mee eters uitsluiten. Het blijkt steeds weer dat schakels tussen boer en groenteboer geen noemenswaardige pijn hebben. De veiling / telersverenigingen gaan niet voor een goede prijs maar hun verdienste (bonus) is VOLUME groei tegen elke prijs.

  • no-profile-image

    Han

    Het overname probleem bij Groente zaken, zou dit een kans geven voor rechtstreekse afzet van vers door kleinschalige co-ops van telers in samenwerking met en AGF winkelier??
    Is er voor beide partijen voldoende uit de marge te halen om de concurentie met Veiling+Groothandel+Distributie +Supermarkt?

  • no-profile-image

    Teun Tuinder

    Al de telersverenigingen zijn mede debet aan de groei van de supermarkten. Men wil volume verkopen. Heb wel eens het idee dat volume belangrijker is dan een kostendekkende prijs voor de teler. Veel verkopers hebben eigenlijk helemaal niets met de sector. Ze zouden net zo goed meelzakken kunnen verkopen.Mits in grote aantallen.

Of registreer je om te kunnen reageren.