Home

Achtergrond 96 x bekeken 1 reactie

Verleiden, niet kapittelen

Wakker dier roept boeren op radiospotjes in te zenden. Doen, maar wel positief.

De handel en wandel van supermarkten wordt scherp in de gaten gehouden. Vorige week bleek dat weer eens overduidelijk. Albert Heijn (AH) werd gekapitteld door de Reclame Code Commissie (RCC). Naar aanleiding van een klacht van biologisch melkveehouder Freya van den Broek in Zeewolde (Fl.) oordeelde de RCC dat de Zaanse grootgrutter ten onrechte ‘Van Hollandse Weide’ op zijn melkpakken had staan. De huismerkmelk van AH bevat niet gegarandeerd melk van weidende koeien. De supermarktorganisatie gaat de term van haar melkpakken afhalen.

Tegelijkertijd bleek vorige week dat het Wakker Dier met haar campagne ‘Kiloknallers van C1000, dieren betalen de prijs’ is gelukt supermarktorganisatie C1000 ertoe te bewegen zich terughoudender op te stellen rondom het aanbieden van vlees tegen lage prijzen. De supermarktketen schrapte de geplande acties met vlees om die te vervangen door een actie met brood.

Supermarkten worden wel eens neergezet als almachtige organisaties. Niet de consument, maar zíj bepalen wat er in de schappen komt. Dat ligt dus genuanceerder. De consument, maar ook de producent (denk aan de boerin uit Zeewolde) heeft wel degelijk invloed. Als het aan Wakker Dier ligt, moeten boeren hun invloed nog nadrukkelijker laten gelden. Ze roept boeren op een tekst te schrijven voor een radiospot. De beste inzending wordt in het najaar 100 keer uitgezonden.

Ik zou zeggen: gebruik dat platform. Alleen niet om te verkondigen wat consumenten niet moeten doen. Zoals hierboven al is betoogd, die maken hun eigen keuzes. Er is gewoon een markt voor goedkoop, uitwisselbaar vlees zolang er aanbieders en vragers voor zijn. Maar waarom zou een Vion-boer geen radiospotje inzenden over de zegeningen van het Good Farming Star-concept? Of een biologische boer over zijn motivatie om biologisch te boeren? Het is altijd beter de consument te verleiden dan te kapittelen.

Foto

Rochus Kingmans

Eén reactie

  • no-profile-image

    Han

    Rochus. Stel één van de boeren komt met een door Wakkerdier goedgekeurd spotje, waarin de consument duidelijk wordt gemaakt, dat als de >kiloknallers< het schap uit gaan de varkens een beter leven krijgen. Is het dan zeker dat zowel het varken als de boer er op vooruitgaan? Of gaat alleen de >marge< omhoog in het schap en blijft de vleesprijs uit concurentie overweging >te laag

Of registreer je om te kunnen reageren.