Home

Achtergrond 105 x bekeken

Veiling FloraHolland ziet omzet 7 procent stijgen

Ondanks een wat mindere maand juli is de omzet van bloemenveiling FloraHolland in de eerste zeven maanden van dit jaar 7,3 procent gestegen tot 2,6 miljard euro.

De toename is vooral het gevolg van betere prijzen; de volumes stegen slechts met 1,2 procent. De coöperatie vindt het nog te vroeg om te spreken van structureel herstel.

De kwekersprijs steeg 6 procent. Na een moeilijk jaar een noodzakelijke opsteker, aldus de bloemenveiling. Met name de prijs voor bloemen steeg. De prijs van bloemen is vorig jaar veel harder gedaald dan de prijs voor planten. Bij snijbloemen blijkt de concurrentie uit derde landen als Ethiopië, Kenia of Colombia moordend.

Door de gedaalde waarde van de euro zijn de bloemen, vaak rozen, uit deze landen op de Europese markt minder concurrerend met Nederlands product. De meeste Nederlandse productie wordt traditioneel in Duitsland verkocht. Op exportbestemmingen als het Verenigd Koninkrijk, Polen, Zweden en Rusland zijn Nederlandse bloemen relatief goedkoper geworden. In het Verenigd Koninkrijk bedraagt het verschil met vorig jaar 15 tot 20 procent.

In juli werd ten opzichte van een jaar geleden 4,3 procent minder verkocht, wat resulteerde in een 2,5 procent lagere omzet. De omzetdaling is vrijwel volledig toe te schrijven aan een lagere aanvoer. In de categorie snijbloemen werden door de hitte 4,7 procent minder stelen aangevoerd.

Of de komende maanden een flinke plus laten zien is onzeker. Al in de tweede helft van 2009 begon de markt aan te trekken.

Of registreer je om te kunnen reageren.