Home

Achtergrond 75 x bekeken

Supermarkten stunten meer met vers

De supermarktomzet is in juli met 1 procent gestegen tot 2,39 miljard euro.

Supermarkten stunten ook steeds vaker met vers-producten omdat die een snelle omloopsnelheid hebben, zo blijkt uit cijfers van GFK Panel Services. De omzetstijging komt net als in juni op het conto van het 1,3 procent gestegen aantal afgerekende kassabonnen. De omzet per kassabon daalde licht, van €  21,38 naar €  21,32. In de eerste 7 maanden van het jaar is de supermarkt-omzet 0,3 gestegen ten opzichte van 2009 tot 18 miljard euro.

Van elke supermarkteuro is in het eerste halfjaar volgens GFK bijna 17 procent als aanbieding verkocht. De promotieomzet steeg met 22,3 procent, de reguliere omzet daalde 3,3 procent. Volgens het bureau stijgt de promotiedruk door de hevige concurrentie. Jumbo nam vorig jaar een fors aantal winkels over en bouwt deze om tot de succesvolle eigen formule, die volgens het Brabantse bedrijf een lage prijs combineert met een relatief hoog serviceniveau.

Door de komst van Jumbo naar de randstad ziet marktleider Albert Heijn in Jumbo een bedreiging. Er wordt meer gestunt met kruidenierswaren, maar ook steeds vaker met versproducten als vlees. Bijna 28 procent van de kip wordt in de aanbieding gekocht. Bij varkens- en rundvlees ligt dit percentage op op 27 procent. Van bier verlaat zelfs 31 procent als aanbieding de winkels.

Het rendement van supermarkten staat door de toenemende promotie onder druk. Opvallend is dat Lidl aan terrein blijft winnen ten opzichte van die andere Duitse prijsvechter, Aldi.

Of registreer je om te kunnen reageren.