Home

Achtergrond 258 x bekeken

Pali group komt met eigen merk rosévlees

De Pali Group, moederbedrijf van slachterij Vitelco, komt vanaf half september met een eigen merk voor jong rosékalfsvlees.

Met het merk Vitel-oké wil het bedrijf zich richten op de Nederlandse markt.

De Pali group richt zich in eerste instantie vooral op de foodservice-bedrijven, de horecagroothandels en grootkeukens. "We denken dat daar ruimte is voor dit segment kalfsvlees", zegt directeur Han Paridaans. Volgens hem zal het vlees vooral concurreren met het traditionele rosévlees van oudere dieren. "Het jonge rosé-vlees heeft een constantere kwaliteit omdat de dieren steeds rond 8 maanden worden geslacht." Paridaans ziet ook een voordeel ten opzichte van blanke vlees: qua welzijn (bloedarmoede) zal het minder omstreden zijn.

Paridaans verwacht dat op termijn ongeveer 50 tot 60 bedrijven kalveren zullen leveren voor het programma. Het gaat om 400 tot 500
kalveren per week.

Pali heeft speciaal welzijnseisen opgezet en laat dit certificeren door SGS. Er gelden beperkte reistijden voor de nuka’s. Alleen dieren die in Nederland, België, Luxemburg of Duitsland zijn geboren mogen binnen het concept worden gehouden. De kalverhouders mogen alleen in Nederland of in België zijn gevestigd.

Het rantsoen van de dieren bestaat voor een flink deel uit ruwvoer. In eerste instantie geldt de normale IKB-eis, maar in de toekomst wil Vitelco een groter aandeel ruwvoer in het rantsoen. Pali streeft er naar om een Beter leven kenmerk te verwerven.

Of registreer je om te kunnen reageren.