Home

Achtergrond 94 x bekeken

Omzet biologische voeding stijgt eerste halfjaar 12 procent

De omzet van biologische voeding in Nederlandse supermarkten is het eerste halfjaar 12 procent gestegen tot 148 miljoen euro.

Dat meldt de Taskforce Biologische Landbouw. Van de totale omzetgroei van supermarkten komt volgens de taakgroep 43 procent voort uit afzet van biologische producten.

De omzet in AGF-producten, de grootste biologische categorie, steeg 6 procent tot 40,6 miljoen euro. De groei is iets minder dan vorig jaar. Bij eieren en zuivel steeg de omzet respectievelijk 17 en 15 procent. Eerder was uitgegaan van een stabiele omzet voor eieren, aldus campagne-coördinator André Brouwer van de taakgroep. Bij zowel zuivel als eieren is aanbodskrapte.

Na een forse groei van 40 procent vorig jaar is de omzet in de categorieën brood en vlees het eerste halfjaar gelijk gebleven. Dit is volgens Brouwer vooral het gevolg van de nog lage volumes. "De sectoren zijn heel sterk afhankelijk van de bereidwillendheid van supermarkten met hun producten acties te doen."

De taakgroep meldt dat de stroom A-merken met een biologische variant toeneemt. Almhof is met biologische yoghurt in diverse smaken de laatste toevoeging. Brouwer verwacht dat de groei in de biologische sector versterkt door zal zetten omdat in het najaar een serie acties gepland staan, inclusief een campagne van de Taskforce zelf. Bovendien is Hoogvliet gestart met een biologische voedingslijn.

De omzet groeit vooral door hogere volumes, aldus Brouwer. De prijzen staan net als die van gangbare producten door de nog broze economie onder druk. Het marktaandeel van biologische producten op de totale voedingsmarkt wordt op 2,5 tot 3 procent geschat.

Of registreer je om te kunnen reageren.