Home

Achtergrond 110 x bekeken

Klanten letten meer op prijs groente

Nederlandse consumenten letten bij groente meer op de prijs dan bij fruit, dat vooral lekker moet zijn.

Dat blijkt uit onderzoek van het Productschap Tuinbouw. Het PT gaat verder een consumentenpanel starten om meer inzicht te krijgen in het consumptiepatroon.

Het PT maakte de onderzoeksresultaten bekend op het symposium 2x2 in Honselersdijk, waar consumptie centraal stond.

Het onderzoeksresultaat lijkt onderzoek van de Vrije Universiteit te ondersteunen. Bij promotie-onderzoek van Wilma Waterlander van de VU bleek een eenvoudige prijsdaling van 25 procent voor groente een groot effect te hebben. Gemiddeld kochten mensen er per week bijna een pond meer van. Door die prijsdaling te combineren met een reclameactie en een verhoging van de prijs van ongezonde producten wordt het effect nog groter.

Klanten staan wel meer open voor lekkere smakelijkere fruitproducten en kijken daarbij minder naar de prijs van het product.

Het PT wil meer inzicht in de consumptie van groente en fruit. Daarvoor start dit najaar een consumentenpanel. De partijen in de teelt en handel willen meer inzicht op de zowel de aankoop, bereiding en consumptie van groente en fruit. Meer inzicht kan afzetpartijen helpen effectievere acties voor te bereiden bij afnemende grootwinkelbedrijven.

Met het panel zegt het PT bovendien dat niet goed duidelijk is hoeveel Nederlanders zich werkelijk houden aan de voorgeschreven consumptie van twee ons groente en twee stuks fruit, stelde unitmanager marktonderzoek Arjen Daane. “Er is vrij nauwkeurig bekend welke groente en fruit de Nederlander koopt. Maar we hebben niet in beeld hoeveel van deze gezonde producten men daadwerkelijk eet.”

Op het symposium stelden verschillende partijen nog mogelijkheden te zien voor uitbreiding van de consumptie. Zo pleitte Anneke van de Kamp, plaatsvervangend secretaris van het PT, voor een grotere rol van de voedingskunde. Veredelaar Rijk Zwaan ziet vooral winst in verbetering van producteigenschappen als smaak.

Of registreer je om te kunnen reageren.