Home

Achtergrond 89 x bekeken

Hogere prijs glasgroente stuwt omzet in winkels

De omzet van glasgroente in Nederlandse winkels is het eerste halfjaar fors gestegen.

Een stevige prijsstijging zorgde bij paprika voor een lichte volumedaling. Deze prijsstijging vond vooral in het Nederlandse seizoen (tweede kwartaal) plaats.

Volgens een analyse door The Greenery van cijfers van GFK Panelservices hebben betere prijzen geleid tot meer omzet in glasgroente. The Greenery neemt de cijfers van GFK in Nederland af voor adviezen aan supermarktafnemers. Bij komkommer spelen hogere prijzen geen rol. Hier kochten consumenten 5 procent meer van het product, wat de omzet met 5 procent stuwde.

De paprikaomzet in Nederlandse winkels steeg 10 procent, door een 12 procent hogere prijs ten opzichte van 2009. Dat schrok consumenten enigszins af; klanten kochten 1 procent minder paprika's. Vooral in het tweede kwartaal waren de prijzen relatief hoog. Klanten betaalden meer dan 4 euro, in het eerste kwartaal lag die prijs op € 3,66.

Nederlanders besteedden in het eerste halfjaar 8 procent meer aan tomaten in supermarkten en speciaalzaken. Ook hier is een hogere prijs de belangrijkste reden. The Greenery signaleert verder een verschuiving naar luxere tomatentypes.

Cijfers van het Productschap Tuinbouw (PT) geven een iets sterkere stijging aan. Nederlandse supermarkten zetten in de eerste 28 weken voor ruim 93 miljoen euro af aan tomaten. Dat is 9 miljoen euro meer dan in 2009. (12 procent). Het PT baseert voor de schattingen op cijfers van het bureau IRI uit Zaltbommel, maar mist daarin de omzet van prijsvechters als Aldi.

Supermarkten verkochten voor 46 miljoen euro aan komkommers, eveneens een stijging van 12 procent. De supermarktomzet in paprika groeide volgens IRI 15 procent naar 45 miljoen euro.

Opvallend is verder het percentage kopers. Circa 78 procent van de Nederlanders koopt tomaten. Dat is het hoogste peil van de laatste jaren, stelt The Greenery.

Of registreer je om te kunnen reageren.