Home

Achtergrond 143 x bekeken

Groentepartijen buitenland domineren reclamemarkt

Nieuw-Zeelandse fruittelers en Franse groenteverwerkers domineren de reclamemarkt voor groente en fruit in Nederland.

Dat blijkt uit cijfers van Nielsen Media over het eerste half jaar. Zespri stak 1 miljoen euro in het actief benaderen van de Nederlandse consument. Dat is gelijk bijna een derde van de totale reclamebestedingen voor groente en fruit in Nederland.

De Nieuw-Zeelandse telers zijn de grootste investeerders door het wegvallen van Neerlands Glorie dat dit eerste halfjaar duidelijk minder geld stak in het actief promoten van Hak-producten of blikken van Jonker Fris, blijkt uit de cijfers.

In totaal namen de bestedingen van bedrijven in de groente- en fruitsector aan reclame voor consumenten af. Van 5,8 miljoen euro liepen de reclamebestedingen terug naar 3,3 miljoen euro.

Opvallend is verder de groei van de promotie voor de Franse appel Pink Lady. Hieraan werd in het eerste halfjaar 332.000 euro besteed, 60.000 euro meer dan de Nederlandse tegenhanger Inova Fruit dat de bestedingen voor de appelrassen wel flink opvoerde.

Of registreer je om te kunnen reageren.