Home

Achtergrond 72 x bekeken

Consumenten laten Heinekenbiertje nog liggen

Bierbrouwer Heineken blijft last houden van terughoudende bierconsumptie in Europa en de Verenigde Staten.

Maar het bedrijf wist door onder meer kostenbesparingen de nettowinst fors te verbeteren. Het aandeel was woensdagochtend een van de weinige positieve fondsen in de AEX.

De bierconsumptie in de zogeheten verzadigde markten Europa en de VS staat al langere tijd onder druk. Niet alleen door de crisis, waarin prijsbewuste drinkers de veelal duurdere Heinekenbiertjes omruilen voor goedkoper gerstenat, maar ook omdat de alcoholconsumptie diverser wordt en de concurrentie groot is. Bovendien zijn in sommige markten de accijnzen verhoogd.

Ook in Nederland blijven consumenten gevoelig voor goedkopere alternatieven, zo signaleerde Heineken. Kostenbesparingen konden hier een lichte daling van de volumes opvangen.

Bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer bestempelde de behaalde resultaten als robuust, maar weerhield zich van verdere uitspraken over de Europese en Amerikaanse markten. Consumenten zijn nog te voorzichting in hun uitgaven.

In opkomende markten, zoals Afrika en Azië, stijgt de bierconsumptie en ook Heineken profiteerde daarvan. De brouwer heeft door de overname van de biertak van het Mexicaanse Femsa zijn positie in met name de Latijns-Amerikaanse opkomende biermarkt vergroot. Heineken verwacht volumegroei te kunnen blijven realiseren in deze markten.

’s Werelds derde brouwer zag de nettowinst op autonome basis met 17 procent toenemen tot 621 miljoen euro in het afgelopen halfjaar. Het behaalde resultaat lag hoger dan de gemiddelde verwachting van analisten. Kostensparingen, die opliepen tot 104 miljoen euro, maar ook lagere grondstofprijzen stuwden het resultaat. Voor heel 2010 verwacht Heineken dat de nettowinst (beia) met ”minimaal lage dubbele cijfers” zal toenemen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.