Home

Achtergrond 415 x bekeken 15 reacties

Boerin wint strijd om weidemelk van Albert Heijn

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft biologisch melkveehoudster Freya van den Broek in het gelijk gesteld in haar geschil met Albert Heijn.

De RCC oordeelde dat het supermarktconcern consumenten misleidt door 'van Hollandse weide' op haar pakket huismerk-melk te laten zetten, terwijl niet gegarandeerd is dat de melk uitsluitend van bedrijven komt die weidegang toepassen. De huismerk-melk wordt afgevuld bij diverse zuivelbedrijven en Albert Heijn stelt daar geen nadere voorwaarden aan.

De uitspraak van de RCC is voor Van den Broek, die met haar man een biologisch melkveebedrijf heeft in Zeewolde, de bekroning van 7 maanden werk. Ze besloot de reclame-uitingen van Albert Heijn op de huismerkmelk aan te vechten omdat ze het oneerlijk vindt van het concern om de naam van echte weidemelk zo te grabbel te gooien en omdat ze vindt dat consumenten er zeker van moeten zijn dat als ze weidemelk kopen, ze die dan ook echt krijgen.

Organisatie Wakker Dier oordeelde in eerste instantie dat het protest van Van den Broek geen kans maakte en zag toen af van medewerking. Van den Broek zette echter door en heeft nu de hulp van Wakker Dier toch weer ingeroepen om de uitspraak optimaal in de publiciteit te brengen.

Albert Heijn beraadt zich op een reactie. Hoewel de RCC het bedrijf heeft aangeraden haar reclame-uitingen aan te passen, is de uitspraak van de RCC niet bindend.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    tjalling

    daar hoef je toch niets voor te durven. jullie
    laten met zijn allen dat vrouwtje de kastanjes uit het vuur halen foei foei

  • no-profile-image

    Herman

    Freya van harte gefeliciteerd met jouw overwinnig. Weidegang is een zeer belangrijk verkoop agrument. Hopelijk gaat friesland campina nu ook weidemelk promoten door boeren een plus van 2 cent per liter te geven inplaats van de megabedrijven die nu 2 cent plus krijgen. FF omdraaien naar wat echt belangrijk is.

  • no-profile-image

    herkauwer

    Een vet compliment voor Freya! Well done meid! En dan nu maar aan het sluikstickeren dus in de AH-winkelschappen. Wakker Dier wil daarvoor vast wel het geschikte snelplak materiaal uitreiken.

  • no-profile-image

    anti

    Dan maar weer naar de C1000:daar hebben ze ook nog de beste schnitsels.

  • no-profile-image

    Piet

    Dan moet blikvoer van Hak hebben, die zijn tenminste vers geplukt! (staat er echt op!)

  • no-profile-image

    anne koekkoek

    goeie aktie freya !!!

  • no-profile-image

    gerrie

    Als ik peren wil kopen staat er toch ook geen appels op en andersom.

  • no-profile-image

    Maak 't

    Nee, dan staat er als het goed is 'peren' op, maar niet van welke boom.

  • no-profile-image

    pieter

    john, mag je dan voor weidemelk 3 cent per liter meer vragen of is dat teveel?

  • no-profile-image

    Windturbine

    Tja doe mij maar groene stroom ... =:0

  • no-profile-image

    gert

    ,s winters ook weidemelk ?

  • no-profile-image

    ja

    Ik vind het geweldig van haar dat ze het heeft aangedurfd om tegen appie heijn te vechten. Vooral deze supermarkt denkt dat ze alles kan zeggen en doen, ze strijken het meeste geld op, door misleidende reclame. Laat ze maar eens op hun bek gaan. Proficiat Freya.

  • no-profile-image

    OOK BOERIN

    Van harte gefeliciteerd met je overwinning.Moedig om het tegen zo'n groot concern op te nemen. Juist Albert Heyn is degene die stelselmatig misbruik maakt van het vertrouwen dat consumenten in hen stellen. Veel klanten denken echt dat de producten van AH dier- en milieuvriendelijker geproduceerd worden.Typisch dat Wakker Dier er geen brood inzag nu AH in het geding kwam.Als producenten in de ogen van Wakker Dier tekort schieten zijn ze ook niet zo terughoudend. Hopelijk is dit niet de laatste actie en zullen ook organisaties als consumentenbond en programma's als Radar en Kassa aandacht besteden aan deze (en andere) concumentenmisleidingen die ten koste gaan van de producenten.

  • no-profile-image

    john

    dat bepaalt de markt. 5 cent per liter vindt ik acceptabel bij de gedachte dat die koeien lekker buiten in de vrije natuur kunnen grazen en herkauwen en kunnen genieten van het oh zo mooie hollandse landschap. prachtig toch, ja een koe in de wei laat mijn hart sneller kloppen. Die koeien lopen en liggen daar helemaal naakt. De ware naturisten. heerlijk toch.

  • no-profile-image

    john

    ja, een goede gedachte Dr. Gert. Wat is de definitie van een weidemelk bedrijf, die weidemelk produceert. Ik denk dat je dan moet vastleggen dat de koeien minimaal zoveel dagen per jaar in de weide lopen en dat daarmee ook vastgelegd is dat de melk die in de winterperiode binnen op stal geproduceert wordt ook verkocht kan worden als weidemelk.

Laad alle reacties (11)

Of registreer je om te kunnen reageren.