Home

Achtergrond 186 x bekeken

Boerderijverkoop brengt 75 miljoen euro op

Op 2.300 boerenbedrijven werden vorig jaar rechtstreeks producten verkocht aan detailhandel, horeca of consument.

De afzet van die boerderijwinkels bedroeg in 2009 rond de 75 miljoen euro, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat betekent dat bijna drie op de honderd boerenbedrijven landbouwproducten verkoopt langs de weg, in een boerderijwinkel, via internet of bezorging. Dat is een kleine toename ten opzichte van 2008.

De meeste boerderijwinkels zijn gevestigd op akkerbouw- of melkveebedrijven: elk 400 bedrijven. Verder werden er vanaf 331 tuinbouwbedrijven en 297 fruit- en boomkwekerijen landbouwproducten verkocht. Op 937 agrarische bedrijven is het runnen van een boerderijwinkel de enige verbredingsactiviteit. Op 1.315 bedrijven wordt productenverkoop gecombineerd met gemiddeld 2,8 andere verbredingsactiviteiten. Boerderijverkoop wordt het vaakst gecombineerd met het verwerken van landbouwproducten (538 bedrijven), agrotoerisme (493 bedrijven) en natuur- en landschapsbeheer (459 bedrijven).

De boerenbedrijven die productverkoop combineren met andere verbredingsactiviteiten halen relatief meer opbrengst dan bedrijven die alleen producten verkopen. Wel is het zo dat de verbredingsopbrengsten van een agrarisch bedrijf met meer neventakken een groter aandeel hebben in de totale winst van zo’n bedrijf.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.