Home

Achtergrond 169 x bekeken

Biobrandstof uit dierlijke vet op Duitse markt

Ten Kate Vetten brengt biobrandstof die is vervaardigd uit dierlijke vetten op de Duitse markt.

Ten opzichte van gewone diesel levert productie en gebruik van de biobrandstof, lardoil geheten, volgens het Groningse bedrijf een CO2-reductie op van 90 procent. In Nederland komt de biobrandstof voorlopig nog niet op de markt.

Het proces waarbij vetten uit de varkenshouderij worden gebruikt om biobrandstof te maken, is door Ten Kate Vetten in samenwerking met wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen. Volgens een woordvoerder wordt dierlijk vet gescheiden in een vaste en zachte fractie.

De zachte fractie is goed verbrandbaar en vloeibaar genoeg om te worden verwerkt tot biodiesel. Voor deze biobradstof kreeg Ten Kate Vetten onlangs het Duitse ISCC-certificaat van GutCert. Dit is het enige certificeringssysteem voor de dat de Duitse overheid erkent voor het toetsen van vloeibare brandstoffen op duurzaamheidscriteria.

De vrachtwagens die Ten Kate Vetten vanuit de Duitse productielocatie in Sögel inzet, rijden reeds op de brandstof. De lardoil van Ten Kate wordt ook toegepast in de leerlooierij en als walsolie in onder andere de metaalindustrie.

Of registreer je om te kunnen reageren.