Home

Achtergrond 306 x bekeken

Antonov steekt oceaan over op biobrandstof

Een Nederlands team is met een eenmotorige Antonov 2 op biobrandstof in ruim 70 uur de Atlantische Oceaan overgestoken.

Captain Ben Cappelle (53 jaar), co-piloot Maik Feyen (43) en crewchief Ruud Capelle (54) vertrokken maandag vanuit Goose Bay in Canada. Na een aantal tussenlandingen om bij te tanken, onder meer op vliegveld Teuge bij Apeldoorn, landden zij zaterdag op het Duitse vliegveld Klausheide.

De Antonov 2 uit 1955 vloog op een mengsel van loodhoudende vliegtuigbrandstof en bio-methanol. Voordat dat kon, moest de motor worden aangepast.

Het team begon de reis op 31 juli in Californië en vloog over land in etappes naar Goose Bay. Van daaruit staken ze de oceaan over. Dat deden ze gehuld in een soort 'teletubbiespak', zoals Ben Cappelle het zaterdagavond omschreef, voor het onverhoopte geval ze in het water zouden belanden door motorproblemen. Het pak was nodig, maar het bedienen van de Antonov 2 maakte het er niet gemakkelijker op. Aan boord was ook een boot.

De Antonov 2 heeft een brandstofbereik van acht uur, waardoor het team een aantal tussenstops moest maken. Onderweg hebben zij onder meer bij Inuits geslapen. Tussen IJsland en Schotland was het weer zo slecht dat de Nederlanders vijf uur lang op slechts 300 meter hoogte hebben gevlogen om geen ijsvorming op de vleugels te krijgen. De Antonov kan met zijn zuigermotor op biobrandstof tot op 10.000 voet uitstekend vliegen, aldus Ben Cappelle.

Doel van de reis was aantonen dat volledig vliegen op biobrandstof kan. Ben Cappelle verwacht dat met het bewijs van deze vlucht in de nabije toekomst ook vliegtuigen met een compactere zuigermotor, zoals Cessna's, op biobrandstof kunnen vliegen. Voor de dieselmotoren van de verkeersvliegtuigen ziet hij de oplossing in de brandstof die uit algen kan worden gewonnen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.