Home

Achtergrond 169 x bekeken

Vlees, u weet wel waarom

Zolang de consument niet weet hoe het eten dat hij dagelijks op zijn bordje krijgt, tot stand komt, kun je niet van hem verwachten dat hij echt nadenkt over verandering van het consumptie-patroon.

Toch is een structureel andere consumptie nodig om de productie – en dus ook de consumptie – te verduurzamen. Dat is heel in het kort de boodschap die onderzoeksinstituut LEI van Wageningen UR vorige week afgaf in het onderzoek over de vleesconsumptie.

Het is de vraag of de verduurzaming aan de consument moet worden overgelaten. Wie de ontwikkelingen in de afgelopen decennia op zich laat inwerken, kan niet tot een andere conclusie komen dat van de consument geen ander initiatief te verwachten is dan een roep om goedkoper en meer. Uiteindelijk is daar echter niemand bij gebaat.

Het is aan de belangrijke spelers in de markt om verduurzaming te realiseren en daarbij de consument mee te krijgen. Overtuiging en discussie zijn daarbij de juiste instrumenten. In dat veld kunnen maatschappelijke groeperingenen als de Dierenbescherming, Wakker Dier en Milieudefensie goede partners zijn van de land- en tuinbouw. Zij kunnen beter aan de consument uitleggen waarom een stukje vlees duurder betaald moet worden. Zij weten waarom.

Agrarisch Dagblad

Of registreer je om te kunnen reageren.