Home

Achtergrond 127 x bekeken

Syngenta overvallen door lage prijzen

Syngenta laat vanwege een onverwachte daling van prijzen winstverwachtingen varen.

De producent van zaaigoed en gewasbeschermingsmiddelen zag de winst het eerste halfjaar van 2010 11 procent dalen tot 974 miljoen euro. De omzet steeg 1 procent tot 5,2 miljard euro. Het bedrijf zag de omzet aan selectieve herbiciden dalen met 4 procent tot 1,26 miljard euro. De omzet aan niet-selectieve herbiciden daalde 25 procent tot 427 miljoen euro. Het middel Touchdown zakte in de VS door heftige concurrentie dramatisch in prijs.

De omzet aan fungiciden en insecticiden steeg 6 procent tot 1,7 miljard euro. Met goede prijzen en een grotere vraag realiseerde Syngenta vooral groei in Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Azië. In Zuid-Amerika is sprake van groei met dubbele cijfers. In volume nam de verkoop van het middel Amistar, vooral gebruikt bij granen en groenten. toe met 31 procent.

Volgens bestuursvoorzitter Mike Mack was de start van het jaar voor de Zwitsers moeilijk. Syngenta spendeerde 800 miljoen euro aan onderzoek in 2009, en profiteert de tweede helft van het jaar volgens Mach van de introductie van een genetisch gemodificeerde maisvariant die bestand is tegen bepaalde plagen en herbiciden.

Of registreer je om te kunnen reageren.