Home

Achtergrond 82 x bekeken

Supermarktomzet stagneert, hoop gevestigd op WK-titel

De supermarktomzet in Nederland is het eerste halfjaar gestegen met 0,2 procent tot 15,62 miljard euro.

Dat meldt marktonderzoeksbureau Gfk Panel Services. De consument blijft volgens de onderzoekers zoeken naar een lagere prijs. Het WK kan volgens banken mogelijk verandering bieden.

ING Bank denkt dat bij een zege van Nederland in de WK-finale tegen Spanje tussen de economische groei met tussen de 0,25 en 0,5 procent stuwt. Dat is gelijk aan een waarde van 700 miljoen euro. Volgens ING is de groei dan bovendien duurzamer omdat het voortkomt uit extra consumptie binnen Nederland.

De huidige economische groei van Nederland hangt sterk samen met een vooral door de gedaalde euro-waarde aangetrokken export en het opnieuw opbouwen van voorraden door bedrijven. De bedrijven kunnen nog niet weten of ze de voorraden kwijt zullen raken.

Volgens hoofdonderzoeker Joop Holla van Gfk is de stagnering van de supermarktomzet het gevolg van een tekort aan vertrouwen in de economie, dat door een WK-overwinning kan toenemen. Consumenten kopen sinds vorig jaar minder in restaurants of speciaalzaken, en meer in supermarkten, legt Holla uit.

“Maar nu zien we binnen het supermarktsegment dat consumenten toenemend kiezen voor discountketens in plaats van full-service ketens. Ook kopen ze meer huismerken in plaats van a-merken, minder vers en meer conserven, etc. Daar komt nog bij dat supermarkten elkaar bestoken met prijsslagen..”

De consumptie kan aantrekken wanneer het wereldkampioenschap voetbal wordt gewonnen. De afgelopen weken is ruim 120 miljoen meer omzet gerealiseerd door WK-acties, warm weer en het feit dat Nederlanders meer binnenlands vakantie vieren. Van de 120 miljoen is 70 miljoen toe te schrijven aan het WK.

Of registreer je om te kunnen reageren.