Home

Achtergrond 94 x bekeken

Randstad ziet omzet sterk groeien

Uitzendconcern Randstad heeft in het tweede kwartaal voor het eerst in bijna twee jaar tijd meer omzet geboekt dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar.

Vooral in de Verenigde Staten, Duitsland en Frankrijk trok de vraag naar uitzendkrachten sterk aan. In Nederland nam de omzet nog met 5 procent af, zo maakte het bedrijf zojuist bekend.

Het op een na grootste uitzendconcern ter wereld haalde in het afgelopen kwartaal een omzet van 3,468 miljard euro. Dat was 16 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2009 en meer dan analisten hadden verwacht. Zij rekenden in doorsnee op een omzet van 3,309 miljard euro. Randstad boekte een nettowinst van 55,9 miljoen euro, dat is bijna vijf keer zoveel als in het tweede kwartaal van vorig jaar en 3 miljoen euro meer dan marktkenners voorspelden.

Volgens topman Ben Noteboom bleef de groei gedurende het kwartaal versnellen. ,,We zien de toekomst met toenemend vertrouwen tegemoet'', stelde hij. ,,Op basis van de huidige trends verwachten we in staat te zijn om dividend te betalen over 2010.'' Aandeelhouders kregen over 2008 en 2009 geen dividend uitbetaald van de uitzender.

Trends

Randstad zag in het eerste kwartaal van dit jaar al een groeiende vraag naar uitzendkrachten in de industrie. Daar zijn volgens Noteboom nu de administratieve sector en andere dienstverleners bijgekomen. Hoewel de vraag naar uitzendkrachten in de Nederlandse diensteneconomie later op gang komt dan in landen waar de industrie een grotere rol speelt, zoals Duitsland, zijn de trends op de thuismarkt van Randstad ook goed, stelde hij.

De totale omzet van het concern groeide elke maand van het tweede kwartaal harder dan de voorgaande. In april werd een organische groei van 11 procent per werkdag gehaald, in juni was dit 15 procent. De hoogste groei werd gerealiseerd in Duitsland, waar de omzet met 40 procent steeg. In de VS haalde Randstad 22 procent meer omzet dan in het tweede kwartaal van 2009.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.