Home

Achtergrond 63 x bekeken

'Ouders en kinderen overschatten mediabegrip'

Zowel ouders als kinderen hebben een te hoge pet op van de wijze waarop ze zelf omgaan met media. Ze denken vaak dat ze daar behoorlijk vaardig in zijn. In de praktijk klopt dat beeld niet helemaal.

Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerd onderzoek van het onderzoeksbureau Dialogic in opdracht van het expertisecentrum Mediawijzer.net. Het hield een enquête onder ruim vijfhonderd personen. De helft daarvan waren kinderen tussen de 10 en 14 jaar, de andere helft ouders. Ook gaf het centrum speciale medialessen op vier scholen. Leerlingen moesten daarbij met behulp van internet het antwoord vinden op bepaalde vragen.

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste kinderen en ouders aangeven dat ze weten hoe ze reclame in verschillende media kunnen herkennen. Toen de onderzoekers doorvroegen naar hoe dan precies, bleek dat toch niet altijd het geval te zijn.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.