Home

Achtergrond 286 x bekeken 6 reacties

Nederlandse consument eet minder vlees en zuivel

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar in volume 1,4 procent minder voedingsmiddelen gekocht dan in 2008.

De prijzen stegen licht waardoor de omzet op jaarbasis ongeveer gelijk bleef. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Consumenten kochten in volume 2,7 procent minder vlees en vleeswaren. Vooral in februari, maart en augustus is fors minder verkocht. De omzet daalde 0,1 procent. De consumptie van zuivel daalde volgens het CBS bijna een procent, bij een 1,1 procent lagere omzet.

De consumptie van aardappelen, groente en fruit daalde 1,8 procent bij een vrijwel gelijke omzetdaling. Een verklaring voor de daling kan het CBS niet geven. Deels hangt het vermoedelijk samen met de neergang in economie.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Patrick

    Als ik de vlees industrie was zou ik deze cijfers niet pikken. Ik zou beginnen met een vlees moet campagne. Als ik de zuivel industrie was, sorry coöperatie, zou ik dit ook niet pikken, het kan toch niet zo zijn dat de bevolking niet naar ze luisterten Hup snel een campagne starten zou ik doen voor het echt te laat is. Ik zou zeker niet vraag en aanbod afstemmen want zou zijn de grondstoffen niet laag te houden. Kom op RFC en Cees 't Hqrt gooi er eens een 1.140.000 euro tegenaan zou ik zeggen, wat maakt het uit, het is toch boeren geld.

  • no-profile-image

    J@gertje

    Nederland at waarschijnlijk wat vaker een boterham met jam.....

  • no-profile-image

    john

    hmmz elk jaar 3% meer kilo's vlees per gemiddelde zeug in nederland en een daling van 3 % in consumptie, dat is even 6% vlees wat in de weg zit. Wanneer worden we eens verstandig en doen we iets met alle data die hier ons om de oren gegooid wordt? stoppen met zeugenhouden zit er voor mij nog niet in maar een betere sturing van productie zie ik wel zitten.

  • no-profile-image

    Erik

    John, heb je al eens verder als NL gekeken? We leven niet op een eiland. Merendeel van onze produktie gaat naar landen die het geld of kennis niet hebben om goed en veilig vlees te produceren. Veelal nog binnen de EU.Daar zie je een tegenovergestelde trend,nml minder varkens, meer consumtie! (Groeiende welvaart). Met deze uitgangspunten die jij noemt zou ik me toch maar eens een beetje meer orienteren anders ga je jezelf nog geloven....

  • no-profile-image

    koetje

    De kop van dit artikel had beter kunnen zijn:De Nederlandse consument gooit gemiddeld 1,4 % minder voedsel weg ivm de crisis.

  • no-profile-image

    john

    Varkens houden en biggenproduceren kunnen we als een van de beste van europa. iets waar we ook zeker trots op moeten zijn. Maar ook bmw en mercedes trekken de rem op de productielijn als de verkoop niet helemaal naar wens loopt. Aan parkeerplaatsen vol bmw's hebben ze niets. Ze raken ze misschien wel kwijt voor de prijs van een fiat panda maar dan hebben ze zeker niets verdient. En als de vraag weer aantrekt heeft iedereen een bmw en is deze zijn exclusiviteit kwijt. Gevolg minder vraag en lagere prijzen. Als sector moeten we veel beter inspelen op de balans tussen vraag en aanbod. Hoe dichter we deze lijn benaderen des te beter zijn de marges voor ons.Maar door in tijden dat er weinig biggen gevraagd worden de markt te overspoelen met biggen we het ons als sector verdomde moeilijk. Elk hokje in de stal is benut om de kostprijs te drukken.. er kunnen 5 meer dieren gehouden worden, de kostprijs daalt met onger 1 euro per big (27 euro extra saldo).. maar dan komt het: vraag uitval en stal dus de biggen moeten weg voor bodemprijs 2 maanden lang ploeteren en de biggenprijs daalt met 10 euro.. 5 biggen met 10 euro minder opbrengst verkopen is saldo verlaging met 50 euro.. Door het verliezen van onze flexibiliteit en overproductie leggen we ongeveer 23 euro per zeug toe. Misschien zelfs wel meer als de biggenprijs hoger komt te liggen door een lager aanbod. Maar jah met 30 000 boeren in europa een markt organiseren is een grote utopie dus blijft er alleen de weg van de harde concurentie over.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.