Home

Achtergrond 215 x bekeken 2 reacties

'Lees voedingsinfo op je gsm'

Mensen moeten op hun gsm kunnen zien hoeveel vet of zout er zit in een potje pindakaas of andere voeding.

Voor mensen die al overgewicht hebben, komt daar een rood alarm bij. Deze techniek moet binnen een paar jaar beschikbaar zijn, stelde wetenschapper Herman Koëter zaterdag tegen het ANP.

De 62-jarige Nederlander was jarenlang wetenschappelijk directeur van het EU-agentschap EFSA voor veilige voeding en OESO-bestuurder voor veiligheid van chemische stoffen. Met zijn charitatieve organisatie Orange House Partnership in Brussel probeert hij nu de techniek in heel Europa van de grond te krijgen door vele debatten en rapporten.

Koëter vindt dat er nu bijna onleesbare informatie op het etiket van voedingsproducten staat. "Ik vind het ook nogal bevoogdend om de informatie te beperken tot wat goed voor je is en wat niet. Mensen weten best dat ze soms ongezond eten. Nou èn? Een ijsje eten als je niet lekker in je vel zit, kan juist erg positief werken.''

Veel informatie kan volgens hem verschuiven van het etiket naar internet: het etiket zou alleen de meest relevante ingrediënteninformatie moeten vermelden. "Soms zijn producten ook te klein voor allerlei informatie op een etiket. Bijvoorbeeld zo'n flesje Yakult en andere verdunde yoghurts met zogenaamde probiotica. Die flesjes claimen wel dat je ze moet drinken om langer te leven. Maar ze vermelden niet hoe dat werkt.''

Koëter denkt aan een techniek waarbij mensen hun gsm richten op de nieuwe generatie drie-dimensionale barcodes op de producten. Op de gsm verschijnt dan meer informatie dan op een etiket past. Hij beseft dat de techniek in arme landen als Roemenië en Bulgarije voorlopig niet goed toepasbaar is. "Daarom zouden we de eerste jaren vooral nog met pictogrammen moeten werken. Uiteindelijk willen we elektronische overdacht van de informatie.''

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Han

    Heeft dhr. Koëter het idee dat in het >arme< Oosten van Europa geen mobieltjes bestaan en zeker geen mobieltjes met moderne liflafjes? Wie in aanmerking komt voor de bedoelde informatie heeft en alles bevattende mobiel. De echte arme die geen mobiel heeft, heeft ook geen product info nodig, die weet wat hij / zij eet uit eigen tuin en schuurtje (varken en kip). Hij denkt kennelijk dat deze mansen niet kunne lezen, we moeten symbolen toepassen op de verpakking. Hoe naïf kan een >wetenschapper< zijn.

  • no-profile-image

    Patrick

    Het idee is zeker erg goed. Als je vooruitkijkt moet het uitgangspunt zeker zijn "Uiteindelijk willen we elektronische overdacht van de informatie.'' Via gsm , via computer of via computer/module in winkel om het uit te lezen. De vorm maakt niet veel, maar het moet op zoveel mogelijke makkelijk manieren beschikbaar zijn, en daar valt gsm oa zeker onder. De huidige jeugd en generatie is zover van voedsel afkomen te staan dat een omstandigheid vaak komt in hun leven, vaak ziek of gezondheids issues zijn, dat ze triggert en hopelijk laat nadenken over waar ben ik mee bezig, zou ik dingen anders gaan doen. En daar valt voedsel ook onder. Voedsel is nog steeds een middel voor de mensheid om haar lichaam te onderhouden en te voorzien van life force energy. (Een yogi in India haalt het uit de lucht en het water). Met dat besef en de trigger dat voedsel dat zou moeten doen, komt minder de emotionele kant naar voren als snacks, overmatig eetgedrag dit gebeurd vaak om je een voldaan 'gevoel' te geven. Maar het zegt niets over de kwaliteit van voedsel die men naar binnen brengt en op celniveau afgebroken wordt en de cel eventueel bereikt. Daarom is puur en simpel voedsel en haar afgeleiden het beste voor het lichaam om te voeden. Dus zo min mogelijk industrie voedsel wat 100 keer bewerkt is en PR gedachten aan zitten die niet 'waar' zijn, geen gentech voedsel. Voedsel snel van het land, vers, zo min mogelijk gifstoffen erop en met aandacht en liefde bewerkt en gegroeid. Dat besef zal steeds meer komen bij velen, maar dan zien velen door het bos de bomen niet. Een consument ziet zoveel reclame, logo's en PR dat het gek wordt. Daarom is informatie als drager een belangrijk punt, ook al is er te veel.
    Zelf ben ik ooit kritisch begonnen met een boek Voedingstabel van Elsa Vleer, en daarmee ben ik mijn keuzes gaan maken, zoeken, proberen, voelen en kijken. Voor een ander zal het anders zijn en komen.
    De informatie in het artikel zal moeten komen vanaf het zaad, wat, waar het vandaan komt, het groeiproces, hoeveel gifstoffen, bewerkingen, tijd en schakels en afstand en km tot consument. Plus wat men vind aan mineralen, vitamines etc in het product gevonden heeft.
    Zo kan een consument bewuste keuzen maken en heeft ruimte om te spelen en te kijken. Uiteindelijk wordt het bewustzijn vergroot wat impact heeft om alles wat men doet en de arts ligt echt op je bord dan, en dus een zeer grote verantwoordelijkheid voor je zelf, wat op zich veel leuker is en veel meer speelruimte geeft dan als men voor je zegt dit is goed of fout. Een transparante keten en weten dat men voor alles grondstoffen nodig heeft zal voor de boeren als producent ook beter zijn als handhaving van regels en afspraken en ook ondernemers verantwoordlijkheid genomen wordt in toch concepten om onderscheidt te maken. Produceren in een totaalplaatje is de beste investering, rust en draagvlak en financiele inkomsten voor de toekomst. Op den duur zijn eigenlijk veel minder regels nodig om dat een schakel in de keten gewoon positief kritisch is tegenover een andere schakel, maar meer uit betrokkenheid en hulp. Zwarte schapen en bedriegers in de keten/handel vallen sneller op, en kunnen snel uitgefilterd worden.
    Meer transparantie en verantwoordelijkheid voor grondstoffen en kringloop circels sluiten haalt de hele wereld uit een onmogelijk ratrace. We putten nog steeds op volle vaart onze grondstoffen als water op de planeet uit, dit is nog steeds een feit, een zeer onwerkelijk waarneming die nog maar weinig gerealiseerd wordt. Niets is onmogelijk, maar de wil om te veranderen en het bewustzijn voor verandering moet wel aanwezig zijn. Dat bewustzijn is er al wel op de planeet, nu alleen de wil en actie nog. Daarom is dit een prima idee van Herman Koëter. Het huidige IKB 'Ik kies bewust logo' geeft nog steeds aan dat de macht en de PR ligt bij de multinational en het geeft het complete falen aan van politiek. Politiek zou een bescherm en zorg plicht/bijsturing moeten hebben voor haar burgers wat ze dus niet doet. IKB zou vandaag nog moeten stoppen, het is een verkeerde benadering, verkeerde uitgangspunten en een misleidende tekst. Toen het begon dacht ik vooruit het enige positieve is dat ingredienten van de multinationals over nagedacht worden en veranderd worden. Maar ja dat was al een verantwoordelijkheid van de bedrijven zelf, die men al niet nam, en claimde men nu als een consument bewuste keuze wat gewoon een leugen was en nog steeds is. Zorgelijk dat IKB nog steeds bestaat, het geeft het politiek falen enorm aan en waar de machtposities zijn, CBL, winkels en multinationals als Unilever. Als samenleving zo je dat niet moeten willen. Als je echte politici had zou men dit nooit hebben laten gebeuren. Maar ja 'vrije' wereld handel is het woord. Het recht van de sterkste is een VVD motto, wat uitbuiting van de zwakkere/continenten en landen is. En CDA doet alles voor een extra marionetten baantje of bonus van 1 euro.

Of registreer je om te kunnen reageren.