Home

Achtergrond 71 x bekeken

'Jongeren proberen minder alcohol te kopen'

Jongeren proberen steeds minder alcohol te kopen, maar als ze het wel doen, lukt dat meestal wel.

Vooral in de horeca laat de leeftijdscontrole nog steeds veel te wensen over. Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA).

Ten opzichte van 2001 is het aantal jongeren onder de 16 dat een bestelling deed voor bier, wijn of mixdrankje in de horeca of supermarkt gehalveerd. Voor het bestellen van sterke drank in horeca en slijterij geldt hetzelfde beeld. De 'slaagkans' voor jongeren om aan drank te komen, blijft wel hoog: tussen de 87 en 98 procent.

Veel alcoholverstrekkers vragen nog steeds niet naar de leeftijd. Wel is het voor 14- en 15-jarigen moeilijker geworden zwakalcoholische drank te kopen. De controle is met name scherper in supermarkten. Maar ook in de horeca is de leeftijdsinformatie voor die groep omhoog gegaan.

De VWA hield het onderzoek in 2009 onder drieduizend jongeren van 13 tot en met 17 jaar.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.