Home

Achtergrond 126 x bekeken 1 reactie

Hoogopgeleide vrouw koopt op de boerderij

In boerderijwinkels zijn opvallend vaak hoogopgeleide vrouwen te vinden. Deze klanten hebben meestal ook een partner en kinderen en een inkomen van minimaal anderhalf keer modaal.

De winkels bij de boeren aan huis hebben zeker toekomst als ze kans zien deze groep klanten vast te houden en aan zich te binden.
Dat adviseren wetenschappers van onderzoeksinstituut LEI van de Wageningen Universiteit. Zij hebben bezoekers van 128 boerderijen die in 2009 meededen aan een open dag ondervraagd en diverse consumentenpanels. Bezoekers geven de boerderijwinkel gemiddeld een 8,1 als cijfer. Klanten komen vooral voor de boerenomgeving en de dieren en omdat de producten 'vers' en 'lekker' zijn. Of een bedrijf biologisch werkt wordt minder belangrijk gevonden.

Op de boerderij kopen klanten vooral aardappels, groenten, fruit en eieren. Uit het onderzoek blijkt dat boerderijwinkels hun aanbod best uit kunnen breiden, zolang de boeren zich maar realiseren dat ze aanvullend en niet plaatsvervangend zijn voor de supermarkt. 89 procent van de bezoekers verwacht in een 'authentieke' omgeving te komen. Het is daarom belangrijk dat er dieren zijn en dat de boer of boerin iets kan vertellen over de producten.

De onderzoekers adviseren boeren ook om iets te doen aan de bereikbaarheid van hun winkel. Veel bezoekers zeggen dat het veel tijd kost om naar de boerderijwinkel te gaan en kiezen daarom voor de supermarkt.

Administrator

Eén reactie

  • no-profile-image

    gert

    Heeft ook meer te besteden en heeft blijkbaar behoefte om contact te hebben met de basis van de samenleving

Of registreer je om te kunnen reageren.