Home

Achtergrond 88 x bekeken 2 reacties

Bloemenbureau Holland zoekt commerciële partijen

Bloemenbureau Holland vindt bezuinigingen op het promotiebudget waartoe het Productschap Tuinbouw eerder besloot kortzichtig.

"Marktaandeel terugwinnen is duurder dan vasthouden", aldus directeur Ivo Brautigam, die nu naar samenwerking zoekt met commerciële partijen. In 2012 en 2013 komt vanuit het Productschap voor promotie en marketing een miljoen euro minder beschikbaar. Bloemenbureau Holland zag het budget dit jaar reeds met 4 miljoen euro dalen. De organisatie werkt nu met 27 mensen minder.

"Het is redelijk kortzichtig", aldus Brautigam. "Het is nu een moeilijke periode voor de sector, financieel, dus een wens voor minder kosten is gebruikelijk. Maar bij minder verkopen moet juist extra aan de vermarkting van Nederlandse sierteeltproducten worden gedaan."

Volgens Brautigam is promotie niet zomaar een kostenpost. Door schaalvergroting worden bedrijven groter, maar dat betekent niet dat promotie voor het Hollands product als zodanig tegenwoordig overbodig is. "In de zuivel dacht men dat ook, en zijn ze er op teruggekomen."

Holland is een sterk merk dat deuren opent die voor commerciële partijen soms gesloten blijven, aldus Brautigam. "Functionaliteit kan men in Colombia of Kenia kopiëren, maar identiteit niet." Voor het wereldkampioenschap voetbal stortte het bloemenbureau 90.000 oranje mini-gerbera’s over de feestende oranje-massa uit, voorafgaand aan de verloren finale tegen Spanje.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Westlander

    Bloemenbureau Holland is goed bezig met de promotie.
    90.000 bloemen weggooien in Nederland en Spanje bij W.K. Wat is daar de emotionele en of toegevoegde waarde van. Gratis eko bloemen weggeven bij een koningklijk huwelijk in Zweden ??
    Door alle promoties ziet de consument de waarde van sierteeltproducten niet meer.
    Beperkte promotie is zinvol, maar overdaad schaadt.

  • no-profile-image

    Demand Agro Marketing

    Beste Ivo Brautigem,

    "Goed gesproken". Het is in onze sector al jaren zo dat marketing wordt gezien als toegevoegde kosten i.p.v. toegevoegde waarde. Als je een goed marketingplan hebt, welk ook goed onderbouwt is, moet je er geld aan kunnen verdienen. Dus geen kosten maar opbrengsten.

    Teruggaan in promotiegelden is naar mijn mening gebaseerd op het in eerste instantie niet goed inzetten van de gelden. Is er wel een goede vinger aan de pols gehouden. Is er ooit wel gekeken naar ROI. Ook al is dat bij grote promotionele acties lastig te meten.

    Holland is zeker sterk in bloemen en planten. Werken aan versterking van onze positie is een must. Doen we diet te weinig dan worden we ingehaald met catastrofale gevolgen van dien.

    Ivo, op deze wijze communiceren houdt ons scherp een aandachtig.

Of registreer je om te kunnen reageren.