Home

Achtergrond 84 x bekeken

Bieromzet gaat pieken

De bieromzet in de aanloop naar de finale van het WK voetbal gaat zeker pieken. Maar hoeveel extra kratten, fluitjes, blikken of pullen verkocht gaan worden, valt moeilijk te voorspellen, zegt Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK.

Ook directeur Jack Verhoek van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers waagt zich niet aan voorspellingen. "We hebben geen idee, behalve dat er meer meer getapt zal worden dan op een normale zondag.''

De bierbrouwers willen geen omzetcijfers geven, maar bevestigen extra inspanningen te leveren om aan de vraag van de horeca en supermarkten te voldoen. Bavaria ziet ,,significante omzetplussen'' de afgelopen tijd. "De exceptioneel goede WK-campagne van Bavaria heeft daar ook een groot aandeel in gehad'', aldus directielid Peer Swinkels.

Ook bierbrouwer Heineken ziet "beduidend hogere bierafzetten'' door het WK en het warme weer. Welk deel aan het warme weer is toe te schrijven en welk deel aan het WK is echter moeilijk aan te geven, aldus marktonderzoeker Holla. De verwachte hoge temperaturen voor zondag zullen echter zeker van invloed zijn op de extra bierconsumptie.

De animo om in cafés de WK-wedstrijden te gaan zien, is met de resultaten van het Nederlands elftal wel gestegen, signaleert onderzoeksbureau Foodstep. Voor de finale zou het aantal cafébezoekers wel eens kunnen pieken naar circa 7 miljoen, tegenover 5,5 miljoen normaal, voorspelt Foodstep.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.