Home

Achtergrond 74 x bekeken

Telersvereniging wil meer doen aan promotie

Telersverenigingen willen GMO-gelden meer verleggen van infrastructuur naar promotie.

Dat bleek uit een bestuursvergadering van koepel DPA, waar ook draagvlak bleek voor collectieve tomatenpromotie.

Volgens DPA-directeur Hans van Es komt DPA met een richtlijn voor de leden. "Verenigingen doen al het één en ander, maar dit geeft houvast. Eerst zullen we binnen DPA zelf de bewoordingen uitwerken."

Telersverenigingen zouden bereid zijn circa 10 procent van het GMO-budget (in totaal circa 90 miljoen euro) in te zetten voor promotie. Dat subsidiebedrag moeten telersverenigingen zelf ook bijleggen. "We zien dat er een accentverschuiving plaatsvindt naar promotie, maar dat percentage kan uitkomen op 8 of 12. Dat ligt nog niet vast."

Daarmee grijpt de sector terug naar eerder beleid. In 1995 zette het toenmalige Centraal Bureau Tuinbouwveilingen (CBT) circa 15 miljoen euro in voor collectieve promotie. LTO en handel willen dat een ruimer bedrag beschikbaar komt.

De telersverenigingen spraken vrijdag over een collectief promotieprogramma voor tomaat. Eerder vorige week stelde het Productschap Tuinbouw geld beschikbaar voor de meerjarige promotiecampagne in Duitsland en Nederland. De besteding van GMO-gelden voor dit project kan nu ook op voldoende draagvlak rekenen bij de telersverenigingen, stelt Van Es.

Of registreer je om te kunnen reageren.