Home

Achtergrond 78 x bekeken

Supermarkten winnen terrein ten koste van restaurants

Het marktaandeel van supermarkten op de voedingsmarkt is in 2009 bijna 2 procentpunt toegenomen.

Bijna de helft van wat consumenten besteedden aan voeding werd uitgegeven in de supermarkt. Dat blijkt uit onderzoek van EFMI Business school, onderdeel van Erasmus Universiteit.

De supermarktomzet groeide vorig jaar ondanks de recessie met 2,6 procent, vooral door grotere volumes. Dat is 4,1 procent minder dan een jaar eerder, maar 2008 geldt historisch als een uitzonderlijk sterk jaar voor de supermarktbranche. Dit jaar houdt de prijsdruk aan en in de eerste 19 weken van 2010 is de omzetgroei gedaald naar 1,3 procent.

Bezuinigingen van de boodschapper gaan volgens de onderzoekers van EFMI Business School grotendeels voorbij aan de supermarkt. Slechts 8 procent van de boodschappers geeft aan dat zij momenteel sterk bezuinigen op aankopen in de supermarkt.

Wel geeft 65 procent aan scherper te letten op aanbiedingen, tegen 50 procent vorig jaar. Veertig procent zegt vanwege de recessie meer supermarkten te bezoeken. Deze ontwikkeling is vorig jaar al ingezet.

Consumenten bezuinigen naar eigen zeggen ook meer op uit eten gaan en het laten bezorgen of afhalen van voeding. De druk op deze zogeheten "foodservicemarkt' neemt volgens de onderzoekers de komende maanden wat af.

Of registreer je om te kunnen reageren.