Home

Achtergrond 137 x bekeken 1 reactie

Promotieplan tomaat uit GMO-geld

Telersverenigingen voor tomaat hebben een promotieplan gemaakt om de consumptie in Nederland en Duitsland te verhogen.

Een belangrijk deel van de middelen moet uit subsidies voor gemeenschappelijke marktordening (GMO) komen. Daarmee wordt volgens het Productschap Tuinbouw een begin gemaakt met het inzetten van GMO-gelden voor promotie. Nu wordt GMO vooral besteed aan opslag, be- en verwerking van producten.

De tomatentelers willen tot 2012 1,5 miljoen euro steken in een campagne waarin ondermeer een symbool uitgewerkt wordt voor het gebruik van de tomaat als snackgroente, salade-ingrediënt en soep. De campagne moet Nederland als tomatenproductieland beter op de kaart zetten. Ook starten producentenorganisaties zich op acties met de handel en supermarkten en komen er deelnames in kookprogramma’s. Circa 10 procent van het budget moet komen uit PT-fondsen, het restant is GMO-geld en eigen budget van producentenorganisaties.

Ook een promotieplan voor Conférence in Duitsland maakt gebruik van de mogelijkheden voor GMO-financiering. De Nederlandse telers werken hiervoor samen met Belgische telers van Conférence. Voor de kosten van 1,2 miljoen euro wordt 390.000 euro als PT-bijdrage gevraagd.

De promotieplannen vallen samen met een serie andere kleinere promotieplannen voor werkfruit en peen.

Eén reactie

  • no-profile-image

    www.fruitmandshop.nl

    Het is goed dat GMO gelden nu ook ingezet worden voor promotie. Het is immers "gemeenschappelijk marktontwikkeling". Helaas wordt in de agrarische sector na de ontwikkeling, de promotie nog wel eens vergeten...

    Jan
    www.fruitmandshop.nl

Of registreer je om te kunnen reageren.