Home

Achtergrond 145 x bekeken

Meer winst Milcobel bij dalende omzet

De winst van de Belgische zuivelcoöperatie Milcobel is over 2009 ten opzichte van een jaar eerder gestegen met 2 miljoen naar 3,2 miljoen euro.

De omzet van de onderneming daalde met 8 procent naar 755 miljoen euro. Dat maakte Milcobel bekend tijdens zijn algemene vergadering het Antwerpse Brecht.

Net als andere zuivelbedrijven had Milcobel in 2009 te maken met lage prijzen voor zuivelproducten. Het aandeel van melkpoeders in de omzet bedroeg 22 procent, wat historisch laag is. Kaas was goed voor 34 procent van de omzet, waarbij het voor 19 procent om eigen productie ging en 15 procent kaas van derden. IJs staat voor een kwart van de groepsomzet, consumptiemelk en melkdranken voor 11 procent.

De gestegen winst is vooral een gevolg van de verscheidenheid binnen de Milcobelgroep, zo laat algemeen directeur Patric Buggenhout weten. Daarnaast is fors in de kosten gesneden en zag Milcobel de markt in het laatste kwartaal nog flink aantrekken. De resultaten bij de bedrijfsonderdelen Ysco en Kaasimport Jan Dupont zorgden voor een verdubbeling van het bedrijfsresultaat voor nabetaling. Ook verbeterde de lagere rentestand en lagere voorraden het resultaat.

Dieptepunt voor de coöperatie was de lage melkprijs die in 2009 gemiddeld 23 procent lager lag dan in 2008. Teruggerekend naar standaardmelk in België met 38 gram vet en 33,5 eiwit per liter, bedroeg de gemiddelde melkprijs voor de leden 23,65 per 100 liter.

Milcobel besloot al in februari tot een nabetaling van 70 cent per l00 liter. Daarbij is gisteren besloten tot een dividenduitbetaling van 4 procent op ingebracht ledenkapitaal. Het gaat in totaal om een kleine 1 miljoen euro. De forse toename van de melkaanvoer afgelopen jaar met ruim 7 procent naar 1 miljard 67 miljoen liter kwam voor Milcobel naar eigen zeggen als een verrassing.

Van de stijging is 4 procent een gevolg van groei van de bestaande leden van de coöperatie.

Of registreer je om te kunnen reageren.