Home

Achtergrond 170 x bekeken

Meer merkzuivel, minder bulk

Zuivelconcern FrieslandCampina wil tot 2020 jaarlijks 5 procent groeien met haar toegevoegde waardeproducten.

Daarbij moet het aandeel bulk in de totale omzet dalen van 35 naar 20 procent. Dit heeft het bedrijf bekendgemaakt.

De totale productiegroei in die periode, bij zowel het concern als de leden, moet klimaatneutraal plaatsvinden. Daarbij geldt al de voorwaarde dat de zuivelsector haar uitstoot van broeikasgassen tot 2020 met 30 procent moet terugdringen ten opzichte van 1990.
De toegevoegde waarde moet vooral groeien bij zes speerpunt-activiteiten: bij zuiveldranken, kindervoeding, merkkazen, foodservice in Europa, bij sterke posities, zoals Appelsientje en de Mona-toetjes, en de basisproducten. Deze laatste moeten minder bulk worden en meer ingrediënten op maat – zodat die een extra toegevoegde waarde hebben.

In veel gevallen denkt FrieslandCampina te kunnen groeien door extra te investeren in haar merkproducten en het versterken van haar positie in bepaalde markten. In andere gevallen, zoals bij merkkazen, sluit het overnames van bedrijven met sterke marktposities in onder meer Zuidoost-Europa niet uit.

De financiering van overnames wil het concern bekostigen met eigen middelen. FrieslandCampina wil geen andere partijen deel laten nemen aan de coöperatie of deze samen met de coöperatie eigenaar laten zijn van het zuivelbedrijf, aldus hoogste directeur Cees ’t Hart en coöperatievoorzitter Kees Wantenaar.

Of registreer je om te kunnen reageren.