Home

Achtergrond 92 x bekeken 5 reacties

Juiste keuze

De nieuwe strategie van FrieslandCampina voor de periode tot 2020 lijkt op het eerste gezicht weinig verrassend.

Welk zuivelbedrijf wil immers niet meer producten met extra toegevoegde waarde verkopen? Het gaat echter om de manier waarop en in de volumes die ertoe doen voor een megabedrijf als FrieslandCampina.

De onderneming heeft sterke merkposities in onder meer drinkzuivel. Die wil het verder uitbuiten. Hetzelfde geldt voor de positie van FrieslandCampina in Azië in de (grondstoffen voor) babyvoeding. In Europa wil het met name in het Zuiden en Oosten groeien met merkzuivel. Ook dat is iets waar als grote speler slagen gemaakt kunnen worden. Hetzelfde geldt voor de ingrediënten op maat voor voedingsbedrijven. In zekere zin blijft het daarbij gaan om bulkstromen, maar dan wel bulk met een hoge toegevoegde waarde, zoals alleen een vooraanstaande speler van het formaat FrieslandCampina kan leveren.

Voor de leden-melkveehouders belooft de aanpak in principe ook goed uit te pakken. Meer toegevoegde-waardeproducten betekent niet direct een hogere melkprijs, want de garantieprijs-formule lijkt niet ter discussie te staan. Wel kan het aan het eind van het jaar een hogere nabetaling/prestatietoeslag opleveren. Samen met eventuele uitbreiding van bijzondere melkstromen kan dat een betere prijs opleveren.

Agrarisch Dagblad

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Paul

    Ik ben er inderdaad ook nog niet achter wat het nut is van een niets zeggende brochure te sturen naar de leden. Ik zou graag willen dat het bestuur daadkrachtig verteld wat nu de bedoeling is voor de periode tot 2020.

  • no-profile-image

    Patrick

    Wel men zal moeten zien dat FC een multinational is geen Cooperatie. Hoeft geen probleem te zijn, maar dan weet in ieder geval wat je kan verwachten. Woorden als, alles zal beter gaan, de beste prijs hebben we voor ogen, groter en groter is beter, marktposite uitbreiden tot het laaste eiland in de Atlantische oceaan etc etc.
    Duidelijk moge zijn, elke cent die ze meer uitbetalen aan melk aan de boeren doet hun managers en directeuren pijn in de buik en bonus portomonee. Ze zijn geen prijsbepaler, maar prijsvolger, en dat weten we dondersgoed in hun directeuren kamers.
    Als DOC of CONO verhoogd, dan pas gaan ze ook.
    Eigenlijk zou je voor een betere prijs een deal moeten maken met CONO en DOC, laten zij de de prijs bewust en geforceerd verhogen maar betaal niet gelijk uit. Maar FC zal verhogen, maak een deal met veel FC boeren, laat ze als vb van 5 cent verhoging 2 cent terug laten stromen naar cono en doc, en zo laat je geld terugstromen naar de eigen boeren van CONO en DOC, zodat die het dan ook kan betalen. Een multinational hoor je hard aan te pakken en flink uit te knijpen. Een cooperatie is anders maar dat is het niet meer.

  • no-profile-image

    spotvogel

    Zo is het, beste Boer en Patrick: Friesland Campina is helemaal geen cooperatie en was dat ook al niet toen er nog gewoon van Campina en Frico gesproken werd. Beide bedrijven slokten eerst alle kleine waarachtige cooperatieve zuivelfabrieken op en nu bezit FC zoveel leveringcontracten dat ze er lettelijk in verzuipen. En daar wordt geen enkele melkveehouder een eurocent beter van.

  • no-profile-image

    spotvogel

    En wederom pitten al die immer klagende melkveehouders! Let verdorie nou eens op jullie zaakjes waar je van moet leven. In de laatste alinea van dit artikel staat meermalen het woordje "kan". Niet 'Zal'! Daarboven staat duidelijk dat er niet direct een hogere melkprijs wordt betaald omdat de garantieprijs (lees: de laagst te verantwoorden prijs) blijft gelden! En dus worden jullie gewoon weer in de zak genaaid, zoals zogenaamde 'cooperaties' dat al langer dan een halve eeuw doen. Blijven jullie dus maar lekker pitten, dan kan er straks weer melk als drijfmest uitgereden worden om een kwart cent meer te krijgen. Als boeren blijven maffen, dan zullen "cooperaties" almaar rijker worden. Zo werkt dat nou eenkeer!

  • no-profile-image

    Boer

    Boeren een mooie brochure sturen heeft geen enkel nut, wij leveren toch wel.
    We laten ons graag met mooie verhalen in slaap sussen. Boeren hebben hun handen meer dan vol aan hun eigen grote bedrijven en hun belangen uitbesteed aan zakkenvullers. Een multinatoinal zal hun nooit riant uitbetalen, dat blijft een utopie. Dat is helaas de tegenstelling tussen een echte coöperatie en Friesland-Campina

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.