Home

Achtergrond 153 x bekeken

Internetveiling Fonterra naar twee keer in maand

De Nieuw-Zeelandse zuivelonderneming Fonterra gaat de frequentie van haar interveiling verdubbelen van één naar twee keer in de maand.

Volgens Fonterra-directeur Kelvin Wickham is de uitbreiding een gevolg van het succes dat de nu nog maandelijkse veiling is.

De internetveiling is uitgegroeid tot een belangrijke indicator voor de zuivelprijzen op de wereldmarkt. De uitbreiding van het aantal veilingmomenten zorgt volgens Wickham voor een betere onderbouwing en transparantie van de prijsontwikkeling. Marktpartijen krijgen actuelere cijfers en meer inzicht in vraag een aanbod.

Op de Fonterra-veiling zijn nu 280 partijen uit 56 landen actief. Het aantal partijen is sinds de start, in juli 2008, met 107 toegenomen. Tijdens elke veiling zijn volgens Fonterra tussen de 100 en 140 bieders actief. Ongeveer 65 procent van de bieders verlaat de veiling met product. Vanaf 3 augustus dit jaar voegt Fonterra het product karnemelkpoeder aan haar veilingassortiment toe. Nu wordt alleen nog vol- en magermelkpoeder en watervrij melkvet op de veiling verhandeld.

Wickham verwacht dat de volumes die op de internetveiling verhandeld worden verder gaan toenemen. Tot nu toe heeft Fonterra 500.000 ton product, met een waarde van 1,5 miljard Amerikaanse dollar via haar veiling verhandeld. In de komende 12 maanden verwacht Wickham 530.000 ton product via de veiling te kunnen afzetten. Het gaat om ongeveer 24 procent van de melkproductie van Fonterra in Nieuw Zeeland.

"Met onze internetveiling hebben we een leidende rol genomen in de ontwikkeling van nieuwe marktinstrumenten om te kunnen omgaan met de toegenomen prijsfluctuaties in de zuivelmarkt", aldus Wickham. "We zijn erg optimistisch over de voordelen die een open en transparante markt de hele zuivelindustrie biedt."

Fonterra gaat er van uit volgend jaar fors hogere melkprijzen te kunnen uitbetalen. De vooruitzichten op de wereldmarkt zijn volgens de onderneming goed. De vraag vanuit Azië, het Midden-Oosten en Afrika trekt aan, terwijl het aanbod beperkt blijft.

Of registreer je om te kunnen reageren.