Home

Achtergrond 76 x bekeken

'Imagocampagne tuinbouw teniet gedaan'

De publiciteit over fraude met illegale plukkers en onderbetaling op champignonbedrijven past in het rijtje misstanden dat in het geheugen bij mensen blijft hangen.

Dat doet de miljoenen kostende imagocampagne voor de tuinbouw It's alive teniet, stelt FNV-onderhandelaar Wim Baltussen. "Wat is het imago van de agrarische sector dat bij mannen en vrouwen blijft hangen. Die is echt bar en boos. Vanuit dat oogpunt zou je verwachten dat LTO meer zou doen."

FNV Bondgenoten wil naast een keurmerk voor bonafide bedrijven een opslag van de winkelprijs met 1 cent per bakje. "Dat is een verhoging van vier cent per kilo. Een plukster haalt 30 kilo per uur, waardoor de maatregel € 1,20 per uur kan opbrengen voor telers." Baltussen begrijpt dat champignonbedrijven bij lage prijzen als eerste kijken naar besparingen op arbeid. De opslag kan ervoor zorgen dat de margedruk niet leidt tot uitbuiting van personeel of illegale constructies.

Ook wil FNV dat aansluiting wordt gezocht bij Stichting Naleving Cao’s Uitzendbureaus. "Daar zijn duidelijke afspraken gemaakt. Als een uitzendbureau de boeken niet wil openen, kost dat gelijk 100.000 euro."

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.