Home

Achtergrond 99 x bekeken

FloraHolland peilt behoefte aan grotere rol in markt

Bloemenveiling FloraHolland gaat een grotere rol spelen in de markt als leden dat willen.

Dat zegt bestuursvoorzitter Bernard Oosterom. Tot nu toe hield FloraHolland steeds vol zich vooral te beperken tot de traditionele rol van marktplaats.

De bloemenveiling kan telers volgens Oosterom bijvoorbeeld helpen om de juiste klanten voor hun product te vinden. En de juiste telers voor klanten. Daarbij kan de handel gewoon betrokken zijn, maar ook niet. FloraHolland wil nimmer eigenaar worden van het product. ”Ik zie een opkomst van handelskwekerijen die anders in de markt staan, andere behoeftes hebben.”

Telersverenigingen en de eindgebruikers zijn fors gegroeid, aldus Oosterom. Ze hebben de capaciteit om de veiling over te slaan. Daarom moet FloraHolland hervormen tot een dienstverlener die actief helpt met marketingstrategieën. De rol van de handel wordt voor sommige telers of eindafnemers geheel of deels overbodig. Handelaren in die positie kunnen zich dan voor deze klanten - of in het geheel- beter toeleggen op specialisatie in logistiek.”

Of registreer je om te kunnen reageren.