Home

Achtergrond 145 x bekeken

EADS laat voor het eerst toestel vliegen op biodiesel uit algen

EADS gaat voor het eerst een vliegtuig de lucht in sturen waarvan de motoren volledig zijn gevuld met biodiesel vervaardigd uit algen.

Dat maakte de Frans-Duits-Spaanse vliegtuigbouwer vandaag bekend. Biodiesel uit jatropha is als vervanger van kerosine voor EADS, het moederbedrijf van Airbus, voorlopig van de baan.

De vlucht betreft een experimentele Diamond DA42, uitgerust met Austro AE300 dieselmotoren. De laatste weken heeft EADS reeds verschillende vluchten gemaakt waarbij één van de twee motoren louter gevuld was met biodiesel uit algen. Er zijn volgens de directeur technologi Jean Botti geen onwelgevallige eigenschappen gevonden.

De Austro AE300 motoren zijn volgens EADS efficiënter wanneer ze op "algendiesel" vliegen dan op kerosine. Het voordeel zou 5 tot 10 procent bedragen. EADS kiest voor diesel uit algen omdat de productie van algen niet direct concurreert met de voedselvoorziening. Bio-ethanol, vervaardigd uit maïs en suikerriet, is daarom geen optie.

In het verleden zijn ook tests gedaan met biodiesel vervaardigd uit de oliehoudende struikgewas jatropha. Volgens EADS is jatropha echter geen goede vervanger van kerosine. Wanneer de gehele vraag aan kerosine in 2025 vervangen moet worden door biodiesel uit jatropha, is 100.000 vierkante km nodig.

Algen kunnen volgens EADS goed gekweekt worden nabij dezelfde, sterk vervuilende industriële centra die vliegtuigbrandstof produceren. Voor de kweek van een ton algen is 1,8 ton CO2 nodig. Deze CO2 zou betrokken kunnen worden van de fabrieken, zodat de productie van biodiesel uit algen een extra milieuvoordeel oplevert.

Of registreer je om te kunnen reageren.