Home

Achtergrond 203 x bekeken

Wat zeg je als boer op internet? – Samenvatting discussie

Voor Boerderij lijkt een schone taak weggelegd: de Boeren Bloggie Award instellen. Een grote meerderheid van de stemmers (75 procent) vindt de ambassadeurswerking van boerenblogs belangrijker dan een 100.000 liter koe. “Persoonlijk vind ik de grootste prijs de waardering die je als blogger krijgt in de reacties die geschreven worden”, zegt een bloggende boerin. Dus lezers, vind u webambassadeurs belangrijk, steun ze dan door te reageren!

Van de overigen in de peiling vind 23 procent dat 'geklets op internet' niet belangrijk, boeren moeten met hun vak bezig zijn. Slechts een enkeling ziet er risico's in. Toch zijn die risico's niet ondenkbaar. In de huidige ‘mediacratie’ worden negatieve aspecten van de landbouw uitvergroot, terwijl positieve niet doordringen. De landbouw is dus kwetsbaar. We bespraken in de discussie hoe hiermee om te gaan.

Nut?

Goed, via uitingen op het web kun je misschien wat doen aan het beeld van landbouw. Maar wat heb je eraan als boer, als mensen een reëel beeld hebben van landbouwproductie? Beter rendement en 'ontbulking', wellicht. Maar dat is indirect. In directe zin gaat het om de 'licence to produce': krijgen landbouwbedrijven de gelegenheid te bestaan, eventueel uit te breiden? Wordt hen iets gegund? Als daar een barometer voor zou bestaan, is die na Boer zoekt vrouw wat gunstiger komen te staan, en nu met Q-koorts, het megastallendebat en antibiotica staat-ie weer op heel zwaar weer.

Boerenhart tonen

Een van de discussiedeelnemers zegt dat boeren hun boerenhart voor hun werk moeten tonen. Boerin USA reageert: "Het hebben van een 'boerenhart' of 'boerenbloed' is naar mijn mening niet voldoende om een license to produce te verdienen. Wij moeten uitdragen dat we goed zijn in wat we doen. Boeren en tuinders combineren een, van generatie op generatie doorgegeven feeling/ervaring, met gedegen educatie in de hedendaagse kennis, en weten als geen ander wat de term 'rentmeesterschap' inhoudt. Dit moeten we met praktische voorbeelden uitdragen. Naast een sterke band met grond en dieren beschikken boeren en tuinders over de kennis, wat deze grond en dieren nodig hebben om in dienst te kunnen staan van de mensheid terwijl ze met respect behandeld worden."

Tips voor uitingen van boeren op internet:

De volgende adviezen komen van discussiedeelnemers:

Wees persoonlijk. Laat zien waar je mee bezig bent en hoe en waarom je dat doet. Dan communiceer je met de burgers.

Vermeld een website op het product. Een websitevermelding op melkpakken en andere verpakkingsproducten zal een bepaalde groep naar je site halen. Als daar steeds nieuwe, lezenswaardige dingen staan, komen mensen terug.

Accepteer dat je bereik toch klein is. Iedereen is druk en allerlei sites concurreren om de aandacht. Al is je potentiële publiek nog zo breed, opbouwen van een vaste groep lezers valt niet mee. Probeer in je eigen omgeving open te staan voor anderen en te communiceren met de mensen om je heen.

Wees open en maak contact. Houdt niets achter, maar wees slim in de manier waarop je communiceert. Tracht altijd weer contact met de burger wereld te leggen, niet afzetten. Wil je begrip kweken bij de ander, dan moet je open kaart spelen, geen politiek geneuzel.

Toon dilemma’s. Moeten boeren vooral de positieve punten benadrukken - als tegenwicht voor alle kritiek? Er is ook een andere benadering mogelijk, namelijk de punten naar buiten brengen waarmee je worstelt, de dilemma's. Als je die aan de burgers voorlegt (zonder gelijk in geklaag te vervallen) dan zullen ze daar best begrip voor hebben. Sterker nog, dat hebben ze nu al.

Meer dan eten alleen. We moeten de voedselproductie tot onderdeel van de samenleving maken, die meer levert aan de mensen dan eten alleen. Denk aan landschapsaankleding, economische activiteiten in de rurale gebieden enzovoort. Denk bij je zelf: ben jij geinteresseerd in de technische data van bv een fabriek als je er op excursie bent of is het gewoon leuk om de werkomgeving en de mensen daarin te zien functioneren?

Draai het eens om. Wanneer wij de media geloven, hebben wij als boeren ons blijkbaar niet aangepast aan de eisen en wensen van consument/burger. En dienen we tussen de oren te veranderen. Maar hoe zit het eigenlijk tussen de oren van de consument/ burger?

Er moeten overigens nog wel wat meer boerenblogs komen! De inventarisatie leverde behalve de blogs op boerderij.nl, nog maar een handjevol voorbeelden op. (Weet u er meer? mail josien.)

Er werd 64 keer gestemd, en er waren 35 reacties op de discussie. De volgende mensen reageerden: Han, Meshovsk; Monique Vos, Duitsland; Piet Slingerland, Midden-Europa; Boerin, USA; Annechien ten Have-Mellema, Beerta; Huib Rijk, Biddinghuizen; Natuurboer, Friesland; Riet Eemsmond.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.