Home

Achtergrond 91 x bekeken 2 reacties

'Rusland aantrekkelijk voor specialties'

Rusland vormt een groeimarkt voor Nederlandse exporteurs van groente en fruit, meent GroentenFruitBureau.

Moskou en Sint Petersburg worden al goed bevoorraad. Maar Rusland is groter, aldus het bureau. De omvangrijke consumentenmarkten bieden een breed spectrum van nicheproducten (specialties).

Een Nederlandse tuinbouwdelegatie bezocht in april supermarkten in Sint Petersburg. Zij waren verrast over het aanbod, zegt Jochem Wolthuis, directeur internationaal van GroentenFruitBureau. "We hebben drie supermarktenketens uit de Russische top-10 bezocht, waaronder Lenta en O'Key, en zagen daar ontzettend veel Nederlandse vruchtgroenten tegen behoorlijk hoge prijzen." Ook het aanbod specialties was opvallend.

Bij Russische consumenten zal het thema gezondheid een grotere rol spelen bij hun keuze voor verse groente en fruit. Hierop moet de sector volgens Wolthuis inspelen door een doortimmert residubeleid.

De Russen consumeren veel groente. Met 90 kilo per persoon steekt het gemiddelde ruim uit boven het Europese gemiddelde. In Nederland ligt de consumptie net boven de 50 kilo.

De fruitconsumptie ligt op een vrijwel gelijkwaardige niveau met circa 40 kilo per persoon per jaar. Rusland is voor Nederland de zesde afzetmarkt voor groente en de derde afzetmarkt voor fruit.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Han

    Wat de delegatie heeft gezien en waar ze hun prognose op zullen maken klopt NIET. De grote steden waar het geld zit, klopt hier is alles te koop tegen hoge prijzen, maar helaas de meeste Russen wonen op het platteland en zijn nog steeds straat arm. Deze mensne eten inderdaad veel groente, tomaten, augurken, witte kool, uien, wortelen en rode bieten, niet vergeten aardappelen. Ons uitgebreide assortiment kennen ze niet en geld om het te kopen ook niet. Zo lang het platteland niet mee kan in de vaart der volkeren en bewoond wordt door heel veel gepensioeneerden zullen zij nauwelijks kunnen bijdragen aan de geplande afzet van onze BOBO 's. Ik voorspel dat het zo lang duurt voor het plattelanders onze groenten kunnen kopen, dat ze het dan zelf maken. Dit heet ontwikkeling van de landbouw, ontwikkelt die niet dan is dat de dood van het Russische platteland.

  • no-profile-image

    Rode Tomaat

    Kom Han.Toon eens een beetje VOC mentaliteit. Onze marketings bobo s zeggen dat we daar goed geld kunnen verdienen . Dat de meeste Russen op het platteland wonen en geen roebel te makken hebben maakt niets uit. DAT is nou de ware VOC mentaliteit.

Of registreer je om te kunnen reageren.