Home

Achtergrond 273 x bekeken

Nieuwe Finse biodiesel in Rotterdam

De huidige biodiesel kon beter, dachten ze bij het Finse olieconcern Neste Oil.

Door de biomassa te raffineren in plaats van te verhitten, zoals gebruikelijk, heeft het bedrijf naar eigen zeggen een betere biodiesel kunnen maken. Onder andere een raffinaderij in aanbouw op de Rotterdamse Maasvlakte moet de nieuwe brandstof gaan produceren.

Deze nieuwe biodiesel, NExBTL genaamd, zou 40 tot 80 procent minder broeikasgassen uitstoten vergeleken met normale diesel. Daarnaast kan de brandstof puur worden gebruikt in huidige dieselmotoren, terwijl normale biodiesel vaak wordt vermengd omdat het gebruik anders onder meer onderhoudsproblemen kan opleveren.

In Rotterdam investeert Neste 670 miljoen euro in de raffinaderij om daar deze nieuwe biodiesel te gaan produceren. De volumes van de huidige raffinaderij in Finland waren te laag. Naar verwachting is het complex in de zomer van 2011 klaar en gaat het werk bieden aan 110 mensen.

De sleutel tot de nieuwe biodiesel is het productieproces. Bij normale biodiesel wordt de biomassa alleen gemodificeerd en verhit om biobrandstof te maken. Hierdoor is de kwaliteit ook afhankelijk van het soort grondstof, verklaart technisch adviseur Markku Honkanen.

Bij de productie van NExBTL worden de benodigde grondstoffen geraffineerd en worden er elementen zoals waterstof toegevoegd. Hierdoor lijkt de NExBTL veel op diesel gemaakt van fossiele brandstoffen en is het geschikt voor huidige motoren, maar is het minder vervuilend en duurzamer. "Het is het combineren van methodes. Zoiets wordt bedacht in de middagpauze'', zegt Honkanen lachend.

Gok

Tests laten goede resultaten zien volgens Neste en een lichte versie van het product is al vanaf 2008 op de markt in Finland. Er kleeft wel een nadeel aan de biodiesel. Neste Green 100, voor 100 procent uit biomassa gemaakt, zal waarschijnlijk twee keer zo duur worden als normale diesel.

In het hoofdkantoor van Neste in het Finse Espoo geeft topman Jarmo Honkamaa toe dat het bedrijf een gok neemt. "Wanneer mensen kunnen kiezen tussen een diesel voor 2 euro en voor 1 euro staat er natuurlijk een grotere rij voor de diesel van 1 euro.'' De topman hoopt dat overheden zich houden aan de emissiedoelen om broeikasgassen terug te brengen.

Verder zouden sommige mensen bereid zijn om meer te betalen voor de duurzaamheid van het product. Technisch adviseur Honkanen zegt desgevraagd dat het natuurlijk ook afwachten is hoe de markt met het product om zal gaan.

Vooralsnog denkt Neste een voorsprong van drie á vier jaar op de concurrentie te hebben, maar het voelt de hete adem in de nek. Onlangs heeft ExxonMobil 600 miljoen euro uitgegeven om een soortgelijk project te financieren. Neste wacht nog op goedkeuring van de auto-industrie, maar verwacht geen problemen. Het bedrijf hoopt binnenkort met de diesel de markt op te gaan.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.