Home

Achtergrond 348 x bekeken 5 reacties

Maak shovelchauffeur de baas

Het aanrijden van een kuil bepaalt voor een groot deel de graskwaliteit in de winter.

Bij een snede van 3.000 kilo droge stof komt bij hakselen 6 à 7 hectare gras naar de kuil. Dat is elke zes minuten een vracht, oftewel tien vrachten per uur. De chauffeur op de shovel heeft dan een minuut tijd om het aangevoerde gras te verdelen en vijf minuten om het vast te rijden. Dat lukt meestal net als elke nieuwe laag gras niet dikker is dan 30 centimeter.

Maar het is allemaal krap aan. Als de grasaanvoer net iets groter is, het gras wat droger en de shovelmachinist benut niet elke minuut maximaal, dan bestaat de kans dat er te veel lucht in de kuil achterblijft. Om dat te voorkomen is het aan te raden de kuil zo gauw mogelijk luchtdicht af te sluiten. En als bijgekuild moet worden, liefst niet, moet de kuil tevoren zo kort mogelijk open liggen.

Dit alles is geen nieuw verworven kennis van afgelopen winter. Deskundigen hameren al langer op de noodzaak van aanrijden, aanrijden en nog eens aanrijden. Alleen wordt die boodschap niet altijd goed gehoord.

Dat bleek afgelopen winter maar weer eens in Flevoland. Door broei ging daar blijkens metingen nogal wat voederwaarde verloren. Nota bene nadat dat een jaar eerder ook al was vastgesteld en er pogingen waren ondernomen om daaraan middels een stevige voorlichtingscampagne wat aan te doen.

Als er dan inkuiltechnisch geen nieuws onder de zon is, wat moet dan de conclusie zijn? Wel, dat is dat de man op de shovel de baas is op de kuil. Hij moet van zijn baas en van de boer meer gezag krijgen. Collega’s moeten naar hem luisteren. Als hij vindt dat hij wat meer tijd nodig heeft, moet de volgende kipper of opraapwagen maar even wachten. En als daardoor de hakselaar even komt stil te staan, so be it. Uiteindelijk betaalt dat wachten zich terug in een goede kuilkwaliteit, dus goede melkproductie, blijkt uit berekeningen.

Wie zijn loonwerker beoordeelt, doet dat eerst op de kwaliteit van zijn werk en daarna op zijn tarief.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Han

    Leo ik hoop dat alle loonwerk klanten ter harte nemen en de loonwerkers ook. want stil staan betekent wel minder capaciteit per uur. Kost dus geld en minder tevreden klanten op één dag. Slot conclusie moet zijn het inkuilen zal iets duurder worden. Dit net het getal dat de boer besluit loonwerker A of B te nemen. De kuil gaat pas open over TIG maanden en dan klagen wel tegen de loonwerker over het >flut< werk.

  • no-profile-image

    Jan Zonderland

    Dit probleem is niet uit te roeien zolang de wapenwedloop onder fabrikanten en loonwerkers aanhoudt. Als je een hakselaar koopt met 600+ pk vermogen dan gaat dat ook benut worden. In de mais OK maar in het gras gaat het fout. Wil je dat als shovelmachinist onder controle houden dan moet je wel erg sterk in je schoenen staan want de man op de hakselaar is DE man, meestal.Dus kies je loonwerker gewoon op basis van de grootte van zijn hakselaar. Hoe kleiner, hoe beter. Mag ietsje duurder uitpakken maar op termijn zal het de meerprijs waard blijken te zijn. Dus even een stapje terug in de tijd: Max. 400 pk hakselaar, 12 tons kiepers met 80 pk trekkers en een 13 tons shovel met een goede machinist. Succes verzekerd.

  • no-profile-image

    Han

    Zonderland. Ik kan me geheel bij je aansluiten. Maar ik vind dat de boer >baas< moet blijven over het werk. Hij betaalt en dus hij bepaalt. Dat veel boeren het baas zijn overlaten aan de loonwerker of hakselaar chauffeur is hun eigen tekort koming. Deze tekort koming komt mede voort uit het feit dat de boer alleen denkt aan snel even binnen halen. Blijkt dit later (te) veel verlies op te hebben geleverd, krijgt doorgaans de loonwerker de schuld!!!!

  • no-profile-image

    Jan Zonderland

    Zolang de wapenwedloop onder de fabrikanten en loonwerkers aanhoudt, is dit probleem niet uit te roeien.
    Een hakselaar van 600+ pk wil men toch benutten. In de mais misschien OK maar in het gras gaat het fout.
    Als de shovelmachinist de hakselaarchauffeur moet afremmen dan moet die wel erg stevig in zijn schoenen staan want meestal is de hakselpiloot DE man! Dus even een stapje terug doen: Max 400 pk hakselaar, 12 ton kiepers met <100 pk ervoor, 13 tons shovel met goede machinist en alles komt goed. Misschien een beetje duurder maar op termijn zal het voordeliger blijken te zijn.
    Dus kies je loonwerker op basis van de grootte van zijn hakseltrein.

  • no-profile-image

    joop

    Bij ons is het zo dat als het nodig is de hakselaar stil staat, eerst kwaliteit dan kwantiteit en op de kuil wordt het tempo bepaald en niet op het veld.Wij hakselen circa 2000 ha gras per jaar en de shovel machinist bepald of er gestort wordt of niet ik ben dan ook van mening dat uw stelling volkomen terecht is.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.