Home

Achtergrond 78 x bekeken

Klachten over misleidende verkoop energie

Consumenten klagen vaker over misleidende verkooppraktijken van energiebedrijven.

Consumenten klagen vaker over misleidende verkooppraktijken van energiebedrijven. In het eerste kwartaal van dit jaar kwamen ongeveer driehonderd meldingen binnen bij ConsuWijzer, een website voor consumenten van drie toezichthouders. Dat zijn er meer dan in 2009, melden de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Consumentenautoriteit.

Dat heeft minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) vrijdag geschreven aan de Tweede Kamer. Ze had de toezichthouders begin dit jaar gevraagd onderzoek te doen naar misleidende verkoop door energieleveranciers na klachten en een uitzending van het televisieprogramma Kassa.

Ongeveer 70 procent van de meldingen gaat over een paar specifieke bedrijven. Ook gaat het niet om incidenten, maar lijkt er een patroon te zitten in de misleidende informatie die colporteurs geven. Zo zijn ze niet duidelijk over het doel van hun bezoek aan de consument en de voorwaarden en opzegtermijn van de overeenkomst die gesloten wordt.

De toezichthouders gaan nog verder met het onderzoek naar de verkoopmethoden door consumenten en colporteurs te ondervragen. Pas daarna wordt duidelijk of er sancties volgen. Afhankelijk van het type overtreding kunnen die oplopen tot 450.000 euro per overtreding of maximaal 10 procent van de laatste netto-jaaromzet van de overtreder.

De minister wilde ook nog van de NMa en de Consumentenautoriteit weten of ze genoeg wapens in handen hebben om slechte verkooppraktijken aan te pakken. De toezichthouders laten weten dat ze nu genoeg mogelijkheden hebben om de regels te kunnen handhaven.

Brancheorganisaties EnergieNed en VME hebben beterschap beloofd. Zo willen ze iets gaan doen aan de provisies voor verkopers. Toch nodigt Van der Hoeven de branche binnenkort nog uit om te horen of ze echt de daad bij het woord gaan voegen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.