Home

Achtergrond 93 x bekeken

Hogere omzet en winst Heinz door promoties

De Amerikaanse producent van consumentenproducten H.J. Heinz heeft in het afgelopen kwartaal de omzet en winst sterker dan verwacht zien toenemen dankzij promoties.

Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde vierdekwartaalcijfers van het gebroken boekjaar 2009/2010. Het concern waarschuwde wel dat de resultaten dit jaar onder druk zullen staan door sterke valutaschommelingen.

Heinz, bekend van onder meer het gelijknamige ketchupmerk, verhoogde aan het einde van 2009 de promotieacties. Dat in reactie op het gedrag van consumenten, die de veelal duurdere Heinz-producten omruilden voor goedkopere (huismerk)artikelen. Bovendien verlaagden veel winkelketens de prijzen om consumenten te stimuleren te blijven kopen. De promoties hebben de omzet een duw gegeven, aldus Heinz.

De winst kwam in het afgelopen kwartaal uit op 192,4 miljoen dollar (156,9 miljoen euro), ofwel 60 dollarcent per aandeel. Een jaar eerder hield Heinz 175,1 miljoen dollar, ofwel 55 dollarcent per aandeel, onder de streep over. Analisten waren uitgegaan van 59 dollarcent per aandeel. De omzet steeg met 8,3 procent tot 2,72 miljard dollar (2,22 miljard euro).

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.