Home

Achtergrond 206 x bekeken

Groothandel ziet markt voor duurzaam vlees

De blaarkop beschikt over een goede uitgangspositie om te komen tot een nieuwe, duurzame en landelijke keten.

Dat blijkt uit onderzoek van LEI Wageningen UR en projectbureau CREM.

Groothandel Kruidenier Foodservice wil in een periode van tien tot vijftien jaar volledig overschakelen op het vermarkten van rundvlees van blaarkoppen. Op basis van cijfers uit 2008 zou dit gaan om jaarlijks 3.500 runderen. "Naar verwachting zal dit aantal verder toenemen", vertelt Christy Kool van Kruidenier Foodservice. Nu kan nog niet aan deze vraag worden voldaan. Uit een telling van het NRS in 2008 blijkt dat er zo’n 1.650 raszuivere vrouwelijke blaarkoppen in Nederland rondlopen. De Kruidenier stimuleert daarom de sector te professionaliseren.

Jarenlang importeerde Kruidenier rundvlees uit Oostenrijk. Uit economisch en ecologisch oogpunt wil de groothandel, die vooral cateringbedrijven als klant heeft, nu 100 procent overschakelen op rundvlees van Nederlandse blaarkoppen. Een begin is gemaakt. "Op het moment worden wekelijks zes tot negen blaarkoppen geslacht en verwerkt", aldus Kool.

Ondanks de stevige uitgangspositie moet er volgens de onderzoekers nog veel gebeuren wil het blaarkopvlees het Oostenrijkse vlees buiten de landsgrenzen houden. Verder onderzoek, vooral naar een economische basis, is nodig.

Of registreer je om te kunnen reageren.