Home

Achtergrond 75 x bekeken

'GMO moeizaam in te zetten voor productpromotie'

Nederlandse telersverenigingen zijn terughoudend in het inzetten van Europese GMO-gelden (gemeenschappelijke marktordening) voor promotie en reclame.

Volgens directeur Hans van Luijk van vereniging Versdirect.nl moeten telers en verenigingen bij iedere euro GMO-bijdrage zelf ook een euro inleggen. Door de slechte marktsituatie van de laatste jaren is de investeringsbereidheid minder.

Dat is zeker het geval bij reclame en promotie, waar niet direct opbrengsten tegenover staan. "De situatie op de teeltbedrijven laat het echter niet toe dat wij zomaar geld in pr en reclame gaan stoppen zonder dat daarbij een redelijke verwachting van een rendement tegenover staat. Iedere euro wordt momenteel door onze vereniging twee keer omgedraaid voor hij uitgegeven wordt." De bedrijven laten daarmee misschien mogelijkheden van de regeling liggen. "Beter een onderbenutting dan een onrendabele."

Van Luijk reageert daarmee op verschillende opvattingen over de GMO-bestedingen. Tot dusver werd geld vooral in machines en gebouwen gestoken. "Ons product is nog nooit zo schoon geproduceerd en nog nooit zo klantgericht verpakt. Maar de consequentie is wel dat er minder van het GMO-geld gebruikt werd voor marktontwikkeling en reclame."

Van Luijk is voorstander van een ruimer gebruik van de regeling voor promotie en reclame. "Zaken als merkontwikkeling, category management en consumptieverhogende campagnes zijn belangrijk om in te investeren en waarschijnlijk brengen ze de teler op lange termijn een hoger rendement op."

Of registreer je om te kunnen reageren.