Home

Achtergrond 85 x bekeken

Fruitteelt werkt aan promotiecampagne Conférence

Komend afzetseizoen wil de Nederlandse fruitteelt onder het Nederlandse publiek een promotiecampagne voor Conférence starten.

Volgens de Nederlandse Fruittelersorganisatie (NFO) wordt nog gewerkt aan plannen en is niet duidelijk of deze zich direct richt tot de consument. Bij een Duitse campagne voor Conférence - die gepland staat voor het afzetjaar 2011 - wil de fruitteelt aanhaken bij activiteiten van het GroentenFruitBureau voor glasgroente. "We willen de winkelvloer op", zegt voorzitter van de NFO, Johan van Haarlem. De campagnes zijn nodig om de consumptie van de peer aan te wakkeren waarvan het areaal de laatste jaren fors is gegroeid.

In het afzetseizoen van 2011 willen de Nederlandse en Belgische perentelers en afzetpartijen starten met een driejarige promotiecampagne voor Conférence. Eind april hebben vertegenwoordigers van Nederlandse en Belgische coöperaties en handelshuizen en de Nederlandse Fruittelersorganisatie overeenstemming bereikt over de gezamenlijke campagne.

De Nederlandse en Belgische partijen dragen evenveel bij aan de in totaal 1 miljoen euro kostende campagne. Een deel van het budget komt mogelijk van de Europese Unie, waar een aanvraag voor een promotiebijdrage wordt ingediend. NFO-voorzitter Johan van Haarlem is verheugd over de campagne, maar had deze liever al komend najaar gestart. "Het kost toch echt veel tijd. Eerst moet je inhoudelijk overeenstemming krijgen en dan moet je de budgetten nog vinden." Met de Belgen is niet gesproken over promotie voor andere fruitrassen of over afstemming van de afzet van Conférence.

Of registreer je om te kunnen reageren.