Home

Achtergrond 571 x bekeken 19 reacties

Eurlings voert rijbewijs in voor trekkers

Voor 16- en 17-jarigen worden de eisen aan het trekkercertificaat verhoogd tot de eisen van een rijbewijs.

Dat schrijft minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. De minister introduceert over 2 jaar het rijbewijs T voor iedereen vanaf 16 jaar die een trekker bestuurt. Voordien worden de rijvaardigheidseisen voor het certificaat al aangepast aan die voor een rijbewijs.
Iedereen die na invoering van het rijbewijs T 18 is en beschikt over een rijbewijs B is vrijgesteld van het behalen van rijbewijs T. Mensen die dan beschikken over een rijbewijs CE krijgen de T bij vernieuwing van het document automatisch bijgeschreven. Met dit ,,ingroeimodel’’ beschikt iedereen die straks een trekker bestuurt over een specifiek T-bewijs.
Over vrijstelling voor het rijbewijs E bij B voor bestuurders die reeds de beschikking hebben over een T-bewijs vindt nog overleg plaats met de Europese Commissie.

Geen kentekenplaat
Eurlings ziet af van de invoering van een kentekenplaat voor landbouwvoertuigen. Wél komt er een herkenningsplaat voor landbouwtrekkers waarvoor straks een maximum snelheid geldt van 40 km per uur. Die herkenningsplaat ziet er uit als een kentekenplaat. De minister laat aan de Kamer over of de maximumsnelheid wordt verhoogd van 25 naar 40 km/u
Of Eurlings’ voornemens kunnen rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer moet vanmiddag blijken in een debat over verkeersveiligheid.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Bergop

    Een trekkerchauffeur met of zonder trekkerrijbewijs maakt in feite niks uit.
    Iemand met trekkerrijbewijs en die rijdt met volle kipper met 40 km per uur op een smalle weg door een dorp, wat zegt dat rijbewijs nu, de chauffeurs van ieder voertuig moeten zich bezinnen hoe ze op een veilige manier voor hun en medeweggebruikers van a naar b kunnen komen.
    De eigenaar van een trekker of ander voertuig die een chauffeur inhuurt moet zich ervan verwissen dat hij die chauffeur met vertrouwen de weg op kan sturen.
    Dus leeftijd 16 of 18 jaar, met of zonder trekkerrijbewijs zegt allemaal niks, maar de eigen verantwoordelijkheid nemen.

  • no-profile-image

    pieter

    groot gelijk!! die jonge gastjes met zoveel tonnages op de baan... niet verantwoord. en als er iets gebeurt? wat zegt de verzekering dan? rij vr loonwerker en moest vrachtwagenrijbewijs hebben anders mocht ik niet beginnen!

  • no-profile-image

    Romke

    @ Gerjan Klokkers: dat is onzin wat je daar allemaal zegt, want wat je tegenwoordig voor een trekkercertificaat moet doen stelt niets, maar dan ook echt niets voor. ze kunnen het net zo goed weggeven bij een pakje boter.
    het word wel eens tijd dat het wat moeilijker word om het te behalen.
    alleen ben ik wel voor een max snelheid van minstens 50, maar denk niet dat je snel een bekeuring zult krijgen als je wat sneller rijd dan 40.

  • no-profile-image

    hbo student

    Als ik het goed begrijp krijgt iedereen met een B rijbewijs een T rijbewijs. dan kan nog iedereen zonder enige ervaring op de trekker rijden. waarom niet alle BE rijbewijsen automatisch T bewijs geven, en jongeren die een T bewijs halen daarna voor B opgaan, dan automatisch BE krijgen. minder ingewikkeld en veiliger op de weg.

  • no-profile-image

    Demeter

    Als we niet oppassen hangen ze er straks ook nog een APK-keuring aan vast. Volgens de EG-wetgeving is dit al verplicht. Nederland heeft hier nog vrijstelling van heb ik begrepen in omliggende landen is die verplichting al doorgevoerd. Kost wel een bom met duiten iedere 2 jaar heb ik gehoord van een Duitse collega.

  • no-profile-image

    Jentsje

    Wat een k*tzooi ik rijd al trekker vanaf mijn negende. en ben ik strx zestien en dan mot ik achttien zijn. snelheidsduivels en andere idioten krijgen zomaar een rijbewijs en het word de landbouw weer moeilijk gemaakt.

    I hate Eurlings

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Vind het terecht een T rijbewijs en een max van 40 km/uur.
    Bij vrachtwagens heb je een groot rijbewijs nodig met extra diploma's en deze mogen max 50 ton wegen.
    Waar draait de loonwerker tegenwoordig mee af 50 ton alleen al in de trekhaak en dan nog een trekker van 11 ton ruim 60 ton totaal en dan iemand van 16 erop die nog maar weinig ervaring heeft. En ze rijden met 50 km/uur dat is toch niet verantwoord.

  • no-profile-image

    Frans

    10 jaar geleden heb ik het trekkercertificaat gehaald,vanaf dat moment gingen ook de meeste traktoren sneller dan 40kmh rijden, en met grotere machines.zoals wij thuis een splinternieuwe trekker hadden toen die vlot over de 50kmh ging en ik daar als broekie met 20m3 mesttank de weg op ging. Nu dit moment zie ik dat de loonbedrijven steeds minder vaak ZOMAAR iemand met groot spul laten rijden. Het wil niet zeggen dat je MAG rijden op de weg dat je het ook KAN en daarbij verstand gebruikt,de gevolgen van je beslissing kan voorspellen en voornamelijk toch je snelheid aanpast aan de machine die je aan de trekker hebt hangen. Zelf heb ik alle rijbewijzen nu compleet en vind ik het goed dat er regels over worden gemaakt. Het zou zo moeten zijn dat je b.v. alleen maar met het C-E rijbewijs zwaarder mag trekken dan het gewicht van de trekker. Aangezien ik inmiddels een 30m3 tank aan trekker heb hangen en aanvoel dat je dan ook echt met een vergelijkbaar samenstel rijd als een vrachtwagen aanhangwagen. Zou dit meer regel moet worden dan uitzondering. Maar ook snap ik wel dat de mensen die nu 16 zijn of binnenkort worden, dolgraag dat papiertje hebben en zich nu door kritische verhalen aangesproken voelen. Hetzelfde is vergelijkbaar met als je je B rijbewijs behaald en altijd trekker hebt gereden dan je nog geen B-E rijbewijs bezit en hiervoor toch weer paar honderd euro lichter bent. Wat rijbewijzen betreft is het een geldklopperij maar je hebt het gewoon nodig.

  • no-profile-image

    dick

    Een boer of loonwerker stuurt echt geen mensen met groot materieel over de weg als hij het niet vertrouwt omdat de desbetreffende persoon er niet mee om kan gaan. Hij/ zij zit ook niet te wachten op ongevallen. Of je 16 bent of 45 maakt dan niet uit. Trouwens is het ook onderzocht of bestuurders van 16 en 17 jaar meer ongevallen veroorzaken als oudere bestuurders? Wat mij betreft moet er niet zo moeilijk gedaan worden en moet het gewoon zo blijven zoals het is. Zo blijft het werk ook nog leuk.

  • no-profile-image

    Kees

    ik vin het wel goed dat dat rijbewijs er komt , dat certificaat stelde teweinig voor een keer voor en achteruit rijden en je hebt hem .

    maar ik vin dat als je een degelijk rijbewijs instelt dat de snelheid ook 60 moeten worden omdat er trekkers zijn die 60 kunnen .

    en dan moet er maar een regel komen voor trekker fabrikanten dat trekkers die in nederland komen niet harder als 60 kunnen want anders wordt het alleen maar gekker.

  • no-profile-image

    Mien

    Ik wil ook gewoon bijschrijving van de T op mijn rijbewijs al heb ik alleen maar B.
    Ik rijd veel met de trekker en allerlei daarachter, heb nog nooit iets gehad. Heb al 21 jaar mijn rijbewijs zonder brokken, dus gewoon bijschrijven.

  • no-profile-image

    Jan

    Je krijgt zo geen bekeuring als je te snel rijdt, maar als er door een ongeluk een uitkering van de verzekering uitbetaald moet worden kun je snel aan het korste eind trekken. Kijk daarom eerst goed in de voorwaarden van je trekkerverzekering voor je sneller gaat rijden of de trekker als vervoersmiddel gaat gebruiken. (hoeveel trekkers staan er niet bij de landbouwscholen)

  • no-profile-image

    Robert

    Ik kan het niet helemaal duidelijk uit het bericht opmaken, maar het moet eigenlijk wel zo zijn dat je dat T rijbewijs apart aan moet vragen als je al een B(E) hebt. Dan weet je zeker dat die persoon ook daadwerkelijk veel op een trekker werkt of er in ieder geval mee om kan gaan.

  • no-profile-image

    siebren

    even voor de duidelijk heid

    ik ben 16 en heb mijn trekker rijbewijs mag ik nu niet meer met de trekker op de openbare weg voordat ik ik 18 ben en een be rijbewijs heb?

    begrijp ik dat goed of niet?

  • no-profile-image

    ronald

    Ik ben nu 17 en heb op mijn 16e gelijk mijn trekkercetificaat gehaald. Zelf ben ik het er mee eens dat er een zwaarder rijbewijs komt voor landbouw voertuigen. Maar waar ik nu erg benieuwd naar ben is ofdat ik wel gewoon met de trekker op de weg kan blijven rijden of niet, dit kan ik namelijk niet helemaal duidelijk uit de tekst halen.
    Zelf woon ik op een boerderij en werk hier met trekkers, ik werk bij een loonwerker en daar werk ik met "grote trekkers", dit vind ik heel mooi werk, daarom wil ik graag weten hoe of dat het nu zit.
    Groeten Ronald

  • no-profile-image

    Gerjan Klokkers

    Het zal ook niet zo zijn.. Den haag wil weer alles verzetten..
    waarom moet het worden aangepast..?
    Ik rij al van af m`n 13e trekker en ben nu 16.. heb het certificaat in 1 keer gehaald.. nooit iets gehad op de openbare weg..qua moeilijkheden
    maar wie heeft erg zelf geen trekker rijbewijs? En wil alles veranderen?MENEER EURLINGS

  • no-profile-image

    bart

    Er zijn nu eindelijk spijkers met koppen geslagen, wat naar mijn mening voldoet aan de wens van een ieder. 16-17 jarigen kunnen nog wel op een trekker rijden, maar de eisen zijn verhoogd, wat geen negatief effect oplevert voor de slagingskans van de 'echte' boerenjongens. De mensen met een CE, krijgen bij vervanging automatisch T bijgeschreven, maar degene die alleen B heeft, krijgt wel vrijstelling maar geen bijschrijving? Overigens zou het verkrijgen van BE, bij het behalen van B voor degene die T al heeft een prima compensatie zijn voor het duurdere T-rijbewijs ten opzichte van het certificaat.

  • no-profile-image

    Thijs

    Dus de maximumsnelheid op de snelweg moet ook verhoogd worden naar 200 km/u? Want de meeste auto's halen dat tegenwoordig wel. Kortom; hoe hard je KAN en MAG zijn twee verschillende dingen!! Of je je vervolgens aan de (nieuwe) regels wilt houden is ieder zijn eigen keuze, net zoals in de auto. Maar dan niet huilen als je brokken maakt of een acceptgiro thuis krijgt. Lijkt me niet meer dan logisch.

  • no-profile-image

    Landmand

    Groot gelijk dat met het aanpakt, zijn toch hele gevaartes!
    Jentsje als je ook leert lezen, kan je zien, dat je nog steeds van je 16 mag trekkerrijden. Alleen moet je voor de openbare weg,een rijbewijs ipv een certificaat hebben. Waarom wordt de landbouw weer moeilijk gemaakt? Beetje onlogische gedachtegang.

Laad alle reacties (15)

Of registreer je om te kunnen reageren.