Home

Achtergrond 198 x bekeken 3 reacties

Consument kiest niet voor Ik Kies Bewust

De gemiddelde consument geeft weinig om het Ik Kies Bewust-logo op voedingsproducten.

Ze kopen dergelijke producten niet vaker en gaan er ook niet meer andere, gezonde producten door kopen. Het effect van de door de overheid gesteunde campagne is dus zeer beperkt, alhoewel producenten van voedingsmiddelen het logo wel hebben omarmd.

Dat blijkt uit onderzoek dat onderzoeksinstituut LEI van de Wageningen Universiteit heeft gedaan in opdracht van de ministeries van LNV en VWS. Tot nu toe was niet bekend of Ik Kies Bewust dan wel het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn mensen daadwerkelijk aanzetten tot een gezondere voedingskeuze.

De overheid heeft echter hoge verwachtingen van dergelijke logo's, omdat die consumenten zouden helpen bewuster te kiezen, waardoor ze minder vaak aan chronische ziekten gaan lijden door het eten van te veel suiker, zout en vet.

De Wageningse onderzoekers ondervroegen ruim zesduizend huishoudens over een periode van vier jaar over hun aankoopgedrag. Ze keken daarbij in het bijzonder naar de aankoop van vla, yoghurt, vruchtenlimonade en zakjes instantsoep met en zonder een 'gezond' logo.

Mensen bleken het logo wel te kennen en ook met gezondheid te associëren, maar ze stemden hun voedselkeuze er niet op af. Dat geldt zowel voor lage als hogere inkomens en voor alle opleidingsniveau's. De overheid hoopt met de Ik Kies Bewust-campagne vooral de lagere sociaal-economische klasse over te halen tot gezonder gedrag, aangezien die groep de meeste gezondheidsproblemen heeft door verkeerde voeding. De onderzoekers denken niet dat het aankoopgedrag op de lange termijn nog veel zal veranderen.

Producenten zijn dol op het Ik Kies Bewust-logo, zo constateren de onderzoekers. Bij de start in 2007 deden 38 bedrijven met 105 producten mee. Eind 2009 waren er 119 deelnemers met 4500 producten. Bij AH heeft nu al ruim een kwart van de huismerkproducten een Gezonde Keuze Klavertje, wat neerkomt op 1200 producten in de winkel. De wetenschappers adviseren de overheid om bij de producenten aan te kloppen voor gezondheidsbevordering in de schappen van de supermarkt.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Marcel

    Zie tijdens het boodschappen doen dit ík kies bewust' logo op kaassouflees voor in de frituur. Kan het onmiddelijk niet meer serieus nemen, en schrik dus niet van het feit dat de consument (ik dus) volkomen lak heeft aan dit logo

  • no-profile-image

    Leen

    Consument laat zich niet meer bedotten door gesubsidieerde stickeractie's. Ze kunnen hun eigen keuzes wel maken. Dat de producenten warm lopen is niks nieuws. Dat heet "marketing".

  • no-profile-image

    gert

    De consument kijkt meestal naar de laagste prijs

Of registreer je om te kunnen reageren.