Home

Achtergrond 86 x bekeken

Bestemming GMO-geld leidt tot onenigheid

Telersverenigingen willen zich niet vastleggen in afspraken om gelden voor Gemeenschappelijke Marktordening (GMO) vast te besteden aan marketing (promotie).

LTO en handel (Frugi Venta) wilden dit juist vastleggen in een nationale strategie voor uitvoering door het Productschap Tuinbouw (PT).

Volgens Hans van Es, directeur van koepelorganisatie DPA voor telersverenigingen (afzetorganisaties), leidt dit tot te veel financiële risico’s voor telers. "LTO wil dat 10 procent van het GMO-budget aan nieuwe projecten voor marketing wordt uitgegeven. Dat is 10 miljoen euro, maar daar moet ook 10 miljoen van telers bij. Als het elk jaar om nieuwe projecten moet gaan, wordt dat onbetaalbaar voor onze telers. We steken niet collectief de kop in de strop."

Door verschil van inzicht is de nationale strategie niet aangepast. Wel praten partijen over een intentieverklaring, maar ook hier komt men niet uit, omdat LTO vasthoudt aan de eis van nieuwe projecten. Frugi Venta stelt dat iedereen overtuigd is dat ombuiging nodig is van subsidiestroom van pakstations naar marketing.

Volgens Van Es is het een merkwaardige discussie, omdat LTO, maar ook fruittelersorganisatie NFO en Frugi Venta zelf niet bijdragen aan projecten. "NFO wil de subsidies ook laten toekomen aan telers die niet zijn aangesloten bij een erkende telersvereniging." NFO wil dat het EU-geld zo dicht mogelijk bij de telers wordt uitgegeven.

Of registreer je om te kunnen reageren.