Home

Achtergrond 148 x bekeken

Bedrijven onderkennen problemen duurzame palmolie

Unilever, Nestlé en Abengoa accepteren niet langer palmolie van Sinar Mas Agro.

De grootste Indonesische producent van palmolie kapt volgens de bedrijven tegen alle afspraken in regenwoud voor het opzetten van plantages.

In 2008 concludeerde Greenpeace dat door het verdwijnen van regenwoud door de opkomst van palmolieplantages in Maleisië en Indonesië de uitstoot van broeikasgassen toeneemt en het toch al bedreigde voortbestaan van de Oerang-Oetan-aap verder onder druk komt te staan.

Het Brits-Nederlandse Unilever-concern is de grootste afnemer van palmolie ter wereld, weet een andere NGO, "Robin Wood". De meerderheid van deze grondstof haalt Unilever via het Singaporese handelshuis Wilmar Trading uit Indonesië.

Het vet dat Unilever gebruikt eindigt als een ingrediënt in merken zoals Blue Band, Ola en Knorr. Unilever belooft nu alleen nog als duurzaam gecertificeerde palmolie te accepteren. Nestlé, het grootste voedingsconcern ter wereld, en de grootste ethanolproducent van Europa, Abengoa, volgen het voorbeeld.

Cargill, de grootste Amerikaanse afnemer van palmolie, wacht af of de claims van NGO’s kunnen worden waargemaakt. De Indonesische associatie van palmolie-producenten noemt de boycot oneerlijk.

In Indonesië is al 9,4 miljoen hectare regenwoud gekapt of platgebrand voor palmolieplantages, aldus Robin Wood. Elk jaar worden volgens de organisatie voor 600 000 hectare nieuwe plantages aangelegd.

Of registreer je om te kunnen reageren.